Header recensie het huis van verwondering ontwerpen en overwinnen lucy iverson
Recensies

Het huis van verwondering, ontwerpen & overwinnen is een charmant verhaal vol vriendschap, geschiedenis en mode

14/10/2021

Downtown Abbey voor tieners; zo kun je Het huis van verwondering absoluut omschrijven. Ontwerpen & Overwinnen is het eerste deel van de serie, geschreven door Lucy Ivison. Eerder schreef zij al samen met haar, nu ondertussen ex-vriend het boek Lobsters, een extreem awkward liefdesverhaal. Het huis van verwondering is een verhaal vol humor en een bijzondere vriendschap met als rode draad door het verhaal alles rondom mode.

Londen 1926, Myrthe Mertens wordt - nadat haar vader is overleden en haar zieke moeder terugkeert naar Ierland om daar te herstellen - dienstmeisje bij Huize Verwondering. Daar leert ze de energieke en charmante Sylvia kennen, de jongste dochter van de familie Callenburgh. Sylvia heeft een missie: haar zus redden van de meest gruwelijke debutantenjurk ooit! De twee worden vriendinnen en beginnen een onverwachte samenwerking. Met de naaikunsten van Myrthe en de ontwerptalenten van Sylvia starten ze een geheime missie, zullen ze samen iedereen omver kunnen blazen?

Passie voor mode

Ondanks dat Myrthe en Sylvia uit twee verschillende werelden komen en compleet verschillende karakters zijn, passen de meiden bij elkaar door hun passie voor mode. Samen ontwerpen en maken de twee vriendinnen de baljurk voor de oudere zus van Sylvia, juffrouw Delphine, maar daar stopt hun avontuur zeker nog niet. Ook helpen ze Agatha Portié-Prinsen, zij heeft een waanzinnig groot geheim en heeft daarbij hun hulp hard nodig. Wat dit geheim precies is, dat moeten jullie natuurlijk helemaal zelf gaan ontdekken, maar dat het een verhaal is die niet aan de kant te leggen is, dat is wel duidelijk. Dit is echt een boek die je het liefste in één keer uitleest, omdat je gewoon moet weten hoe het allemaal gaat eindigen.

Maatschappelijke verwachtingen

Je leert in dit verhaal veel over de maatschappelijke verwachtingen uit deze tijd, de beperkingen voor vrouwen, de voorrechten die mannen hebben en de verschillende klassen en sociale statussen die er waren. Het laat zien hoe belangrijk een goede vriendschap is en dat het belangrijk is om er voor elkaar te zijn. Myrthe en Sylvia gaan tegen de maatschappelijke verwachtingen in, wat natuurlijk helemaal in de jaren twintig superstoer is. Ze laten zien dat ze over moed en doorzettingsvermogen beschikken, ook als er vervelende consequenties aan kunnen zitten. Het is belangrijk om je dromen en ambitie te volgen.

Leesplezier

De schrijfstijl van Lucy Ivison is vlot, sterk, vermakelijk en meeslepend. Het is een boek dat veel tiener meiden heel veel leesplezier zal gaan brengen. Door de schetsen van de outfits die je door het boek heen kunt vinden, kunnen de lezers zien hoe de kleding er in de jaren twintig uitzag. De schetsen zetten meteen een bepaalde prettige sfeer van het verhaal neer. Het huis van verwondering - Ontwerpen & Overwinnen is geschikt om te lezen vanaf ongeveer elf jaar.