Header de familie wachtman
Header de familie wachtman
Recensies

De familie Wachtman van Christiaan Alberdingk Thijm: het boek over de man met 411 kinderen

Door: Sigried
16/04/2021

Philip Wachtman gaat ervan uit dat hij zo’n 411 kinderen heeft en daar hoeft het niet bij te blijven. Wanneer zijn vriendin een kind van hem wil, zet hij echter zijn hielen in het zand. Terwijl Philip en Freya uit elkaar drijven, komt de lezer te weten wat ze voor elkaar achterhouden en waarom. In zijn roman De familie Wachtman snijdt Christiaan Alberdingk Thijm op verschillende manieren het recht op privacy en geheimhouding aan. Hoe ver reikt die privacy en wat zijn de gevolgen ervan?

Een struikelblok in Wachtmans missie om zich voort te plannen is zijn leeftijd. Op zijn 45e is hij bijna te oud om spermadonor te zijn. Bovendien heft een nieuw arrest van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de privacy van de donorvaders op, ook met terugwerkende kracht. Een donorkind heeft hiermee het recht om de identiteit van de biologische vader te kennen. De anonimiteit die Wachtman hoog in het vaandel draagt is dus niet langer verzekerd. Jarenlang was hij de toonaangevende stem in het maatschappelijke en academische debat over de wetgeving rond de privacy van donoren. Ondertussen is hij de materie zo moe dat hij zelfs niet weet dat er een nieuw arrest is. Wanneer een studente hem op de hoogte brengt, zet dat zijn leven op meerdere vlakken op z’n kop.

Heldere schrijfstijl

Zijn verontwaardiging en de kans om hoogleraar te worden wakkeren zijn oude branie aan, al geeft de auteur perfect weer hoe moeilijk Wachtman het heeft om daadwerkelijk tot iets constructiefs over te gaan. Een heerlijke ironie zorgt voor een scherp, humoristisch kantje en geeft een zekere vrolijkheid aan het norse personage van Wachtman, waardoor je toch sympathie voor de man krijgt. De opbouw van de roman verhoogt de nieuwsgierigheid van de lezer. Van Philips arrogante verveling schakelt de auteur moeiteloos over op de onzekerheid van Freya. Als stem achter het kinderidool Felicity – een Dora-achtige animatiefiguur – is ze erg succesvol, maar haar droom om actrice te worden heeft ze laten varen. ‘Plankenkoorts’ luidt de officiële verklaring, maar het is duidelijk dat daar meer achter zit.

Veel voer voor discussie

Er worden verschillende thema’s aangesneden: de voor- en nadelen van anonimiteit en privacy, de MeToo-beweging, het recht om je biologische achtergrond te kennen, de ons-kent-ons cultuur binnen de academische wereld, relatieproblemen… De auteur behandelt alle thema’s op een genuanceerde en toegankelijke manier, maar die veelheid aan verhaallijnen is ook een valkuil. In een poging om alles samen te knopen, verliest het plot geloofwaardigheid. Als je bereid bent om volledig op te gaan in het verhaal, staat je wel een verrassende finale te wachten!

Sigried
Sigried