Header de geheimen van saffron hall clare marchant
Recensies

De geheimen van Saffron Hall van Clare Marchant: een verhaal dat na het lezen nog even door blijft sidderen

Door: Pauline Dons
30/06/2021
4 min

Lees jij het liefst boeken waarbij je je in een oud landhuis of kasteel waant? Dan heb ik weer een te gekke, historische aanrader voor je! Het boek De geheimen van Saffron Hall verweeft de verhalen van Eleanor en Amber die verbonden worden door het familiekasteel en een eeuwenoud mysterie. Een prachtig en ontroerend verhaal, geschreven door schrijfster Clare Marchant. Twee vrouwen en een lang bewaard geheim dat al vijf eeuwen onontdekt blijkt te zijn.

Al meteen maak je als lezer kennis met de jonge bruid Eleanor. Na het overlijden van haar vader wordt ze uitgehuwelijkt en vertrekt ze met haar nieuwe man naar zijn landgoed: Milfleet. In eerste instantie is Eleanor hier helemaal niet blij mee. Ze gaat haar vrienden van thuis ontzettend missen en heeft nog nooit een ander thuis gekend, dan het huis waar ze met haar vader is opgegroeid. Ze krijgt van de monniken, met wie ze bevriend is, een bruidsschat mee die bestaat uit saffraan. Ze weet het dan nog niet, maar die bruidsschat zal haar leven op Milfleet veranderen en het lot van haar man en haarzelf bezegelen.

Eleanor en Amber

In het tweede hoofdstuk leren we Amber kennen. Amber logeert tijdelijk bij haar opa in het familiekasteel Saffron Hall, nadat ze haar dochtertje Saffron is verloren bij de geboorte. Ze is in rouw en vanwege haar verdriet wil ze tijdelijk niet in haar eigen huis en bij haar man Jonathan zijn. Wanneer het op een nacht stormt en de toren van het familiekasteel deels instort, wordt er een boekje gevonden. Het blijkt een soort dagboek te zijn van Eleanor en Amber probeert het geheim te ontrafelen. Een mysterieus geheim waarvan Eleanor al die jaren geleden heeft gevraagd of iemand haar kan helpen. De man van Eleanor raakte namelijk onverwacht uit de gratie bij de koning, waardoor ze werd meegesleurd in haar ondergang en ze moest vluchten.

Een vergeten tragedie

Het verhaal van Eleanor en Amber komt pijnlijk dicht bij elkaar en door de dagboekfragmenten weet Amber beetje bij beetje een vergeten tragedie te onthullen. In het begin moest ik een beetje in het verhaal komen, maar al snel werd ik meegesleurd naar de zestiende eeuw en kon ook ik het verhaal van Eleanor niet meer loslaten. Samen met Amber ga je als lezer op zoek naar het geheim van Eleanor en wat er al die jaren geleden met haar is gebeurd. Ondertussen leer je ook met welke dingen Amber zelf worstelt en ga je ook mee op haar ontdekkingsreis in het leren accepteren van het overlijden van haar dochtertje.

"Dit boek was honderden jaren oud, en toch had Amber het griezelige gevoel dat dit een aan haar persoonlijke gerichte boodschap was die haar dwars door de eeuwen heen had bereikt. (…) Er was iets wat aan de draden van de tijd trok om haar aandacht te krijgen."

Kippenvel op mijn armen

Kortom, een heel aangrijpend verhaal dat ook erg gedetailleerd is opgeschreven, waardoor je echt wordt meegesleept in het mysterie. Zo waan je je met Eleanor in de toren waar ze haar saffraan bewaard en had ik zelfs kippenvel op mijn armen tegen het einde van het verhaal, wanneer je erachter komt welk lot Eleanor en haar gezin te wachten staat. Het spirituele aspect vond ik zelf wat minder, maar daar moet je echt van houden. Aan de andere kant was het onderdeel ook zo niet erg aanwezig dat het de boventoon voerde, waardoor dit ook zeker een boek is voor mensen die daar niet zo van houden, zoals ikzelf. De geheimen van Saffron Hall is echt een boek dat je als liefhebber van een goede, historische roman niet mag missen.

Ontroerend en goed geschreven

Ik vind het dan ook knap dat auteur Clare Marchant de verhalen van deze twee vrouwen zo heeft weten op te schrijven, dat je je als lezer met beide personen kan identificeren. Dit is moeilijk en daarom is dit boek des te meer een ware must read. Eentje die je in je (digitale) boekenkast moet hebben, dus! De geheimen van Saffron Hall is een ontroerend verhaal over liefde en hoop in donkere tijden. Bovenal maken beide hoofdpersonen een persoonlijke ontwikkeling door, waardoor je het boek na de laatste bladzijde met een gerust hart kan sluiten. Desalniettemin is het een verhaal dat na het lezen nog wel even door zal sidderen, maar dat is dan ook wat alleen een goed geschreven boek voor elkaar krijgt!

Profielfoto pauline dons
Pauline Dons