Header over vijf jaar rebecca serle
Recensies

Over vijf jaar van Rebecca Serle: een liefdesverhaal boordevol emoties met een verrassend einde dat je versteld doet staan

Door: Pauline Dons
28/06/2021
3 min

Wat zou jij doen wanneer je erachter komt hoe je leven er over vijf jaar uitziet? Het overkomt hoofdpersoon Dannie Kohan in het boek Over vijf jaar van schrijfster Rebecca Serle. De schrijfster woont en werkt in New York en Los Angeles. Hoewel ze al meerdere YA-romans op haar naam heeft staan, bereikte ze met Over vijf jaar haar grote doorbraak en werd het boek meteen wereldwijd een bestseller. En met zo’n origineel plot, snap ik dat succes zeker!

Als lezer leer je hoofdpersoon Dannie Kohan kennen. Ze is op een punt in haar leven waarop alles haar voor de wind lijkt te gaan. Ze heeft net een succesvol sollicitatiegesprek gehad voor haar droombaan en als kers op de taart, wordt ze diezelfde avond ook nog eens ten huwelijk gevraagd door haar vriend. Dannie kan haar geluk niet op, maar wanneer ze die nacht in slaap valt, droomt ze over hoe haar leven er over vijf jaar uit zal zien. Ze schrikt, want ze wordt niet alleen wakker in een ander appartement, maar ze heeft ook een andere verlovingsring om haar vinger én er ligt een vreemde man bij haar in bed. Wanneer Dannie weer wakker wordt is ze in de war. Zal haar droom werkelijkheid worden of trouwt ze toch met haar huidige vriend David?

Dannie’s droom

De jaren daarna blijft de droom Dannie bezighouden en terwijl ze iedere dag hard werkt op het kantoor van haar droombaan, blijven zij en David de bruiloft voor zich uit schuiven. Alles wordt nog eens een stuk ingewikkelder, wanneer Dannie de nieuwe vriend van haar beste vriendin Bella ontmoet. Zijn naam is Aaron en tot Dannie’s grote schrik is hij de man uit haar droom over de toekomst. Terwijl Dannie toeziet hoe gelukkig haar vriendin is samen met Aaron, stelt het leven haar relatie met David op de proef en lijkt er steeds geen juist moment te zijn om de bruiloft te houden. Daarbovenop komt ook nog eens dat Dannie Aaron maar niet lijkt te vergeten, terwijl ze onmogelijk iets kan beginnen met de man waar haar beste vriendin smoorverliefd op is.

“Ik deins achteruit. Ik weet niet of ik moet gillen of wegrennen. In plaats daarvan ben ik als versteend. Mijn voeten zijn vergroeid met het trottoir. De reden: het vriendje van mijn beste vriendin.”

Achtbaan aan emoties

Het boek van Serle is niet heel erg dik, waardoor ik het boek in slechts één avond uit heb gelezen. Perfect voor lezers die helemaal worden meegenomen in een verhaal en een boek meestal moeilijk weg kan leggen, dus! De schrijfster heeft een fijne schrijfstijl en ik betrapte mijzelf erop dat ik mij goed kon inleven in de personages, waardoor ik tijdens het lezen een achtbaan aan emoties doormaakte. Bovendien was het plot verrassend en heel anders dan ik van tevoren had gedacht. Heel erg leuk wanneer je houdt van boeken die verrassende elementen bevatten, want verrassende elementen zijn er genoeg in het boek van Rebecca Serle.

Boordevol geluk en hartzeer

Iets wat ik wel storend vond, was dat het woordje ‘hè’ veel terugkwam in het verhaal. Dit is denk ik een tic van de schrijfster of op deze manier vertaald, maar ik vond het vooral storend wanneer ik er heel erg op ging letten. Toch is dit verhaal zeker de moeite waard om te lezen, waardoor zo’n klein, herhalend woordje zeker niet het ergste is en echt iets is dat je wel door de vingers kan zien. Het boek zal je namelijk meenemen naar Brooklyn, je verliefd laten worden op de personages en je allerlei emoties laten voelen. Het boek van Rebecca zal je zeker weten versteld doen staan en is dus perfect wanneer je van verrassingen houdt! Ben je benieuwd hoe Dannie’s leven er over vijf jaar uit zal zien en welke rollen Bella, David en Aaron hierin spelen? Lees dan vooral Over vijf jaar en laat je meevoeren naar de toekomst met dit liefdesverhaal boordevol geluk en hartzeer. Het is zeker geen liefdesverhaal zoals je dat denkt te kennen, maar zeer aangrijpend en een van de weinige boeken die je in één adem uit zal lezen!

Profielfoto pauline dons
Pauline Dons