Header zeven echtgenoten
Header zeven echtgenoten
Recensies

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo van Taylor Jenkins Reid is een heerlijke wervelstorm

Door: Sigried
17/03/2021

Taylor Jenkins Reid brengt het Hollywood van de jaren ’50 tot ’80 helemaal terug met een pageturner van formaat. Reid is geen onbekende, ze schreef bijvoorbeeld Daisy Jones & The Six en In een ander leven. Allebei de boeken kregen lovende reacties. De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo sleurt je mee in een verslavende wervelstroom van emoties. Je zal lachen, gruwelen, met je ogen rollen en een traantje wegpinken. En je blik op celebrities en roddelmagazines zal voor altijd veranderd zijn.

De wereldberoemde filmster Evelyn Hugo heeft een turbulent leven achter de rug. Als ze negenzeventig is blikt ze terug op een carrière met veel hoogte- en dieptepunten. Ze wil dat iedereen eindelijk de waarheid over haar zeven huwelijken te horen krijgt en vraagt Monique, een onbekende journalist, om haar levensverhaal op te schrijven.

Om de gesprekken te structureren bespreken ze Evelyns carrière aan de hand van haar huwelijken, te beginnen bij haar eerste echtgenoot. Elke volgende echtgenoot krijgt een eigen hoofdstuk waarin Evelyn steeds menselijker wordt. Naar het einde toe vergeet je bijna dat ze een fictief personage is en wil je niets liever dan haar films bekijken.

Manipulatie en bedrog

De vlotte, informele schrijfstijl doet denken aan vrolijke chicklit. Dat wordt versterkt door de gedetailleerd beschrijvingen van het uiterlijk en de kledij van de personages. Maar Reid blijft niet hangen bij het oppervlakkige. De personages worden op een aangrijpende manier uitgediept waardoor ze volkomen realistisch worden.

Zo is de roman niet enkel het verhaal van Evelyn, maar ook dat van Monique. De verschillen tussen hen zorgen voor soms grappige, soms pijnlijke botsingen. Evelyn heeft een sterke wil en geniet van macht en manipulatie. Monique is een onzekere vrouw, met een mislukt huwelijk en een carrière die niet van de grond komt. Die tweestrijd wordt goed opgebouwd, waardoor je nieuwsgierig bent naar hoe hun relatie zich zal ontwikkelen.

De spanning wordt verder opgevoerd door wat Evelyn te vertellen heeft. Ze wil eindelijk het bedrog en gekonkel achter de schermen de rug toekeren en haar ware gelaat laten zien. Maar is ze na een leven lang liegen in staat om de waarheid te vertellen? Achter de schone schijn blijken menselijke drama’s schuil te gaan die levenslange gevolgen hebben. Ondanks alles begrijp je waarom het voor Evelyn zo moeilijk is om haar verleden op te rakelen.

Een must-read

Het verhaal springt heen en weer tussen Evelyns verleden en haar gesprekken met Monique. Die afwisseling houdt het ritme hoog. Het is onmogelijk om het boek dicht te slaan zolang je geen antwoord hebt op twee vragen: wie is Evelyns grote liefde en hoe past Monique in dit verhaal? De ontknoping is overrompelend en verrassend, waardoor je echt niet wilt dat er een einde aan het verhaal komt.

De combinatie van een intrigerend plot en een vlotte schrijfstijl maakt van De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo een succesnummer dat een ruim lezerspubliek zal aanspreken.

Sigried
Sigried