Header voordat de koffie koud wordt
Header voordat de koffie koud wordt
Recensies

Voordat de koffie koud wordt is een bijzonder inspirerende roman

31/12/2020

Al meer dan honderd jaar wordt er koffie geschonken in dit café in Tokio. Maar dit is niet zomaar café. Klanten kunnen terugreizen in de tijd vanaf het moment dat de koffie wordt ingeschonken tot het moment dat de koffie koud is geworden. Hoe? Dat lees je in Voordat de koffie koud wordt van Toshikazu Kawaguchi.

Deze moderne Japanse roman beschrijft vier verhalen waar in we kennis maken met cafégasten die terug naar het verleden willen gaan. Het eerste verhaal gaat over een vrouw die brak met haar vriend. Zij wil een bezoekje aan het verleden brengen om hem te confronteren. Het volgende verhaal draait om een man met geheugenverlies. Zijn vrouw wil in het verleden een brief van hem terugvinden. De derde cafégast wil haar zus voor een laatste keer spreken en in het vierde verhaal wil een moeder haar dochter voor de eerste keer ontmoeten.

Tijdreizen

Tijdreizen; het klinkt misschien wel als een droom. Een droom die Kawaguchi levensecht heeft geportretteerd. Als je dit boek leest klinkt het helemaal niet gek, want er is één belangrijke en ietwat frustrerende regel: de werkelijkheid kan niet veranderd worden. Hoezeer je ook je best doet. Ondanks alle waarschuwingen wagen alle vier de gasten alsnog hun kans. Maar waarom zou je tijdreizen als je toch niets aan het heden verandert?

‘’Het eerste wat die echtgenoot wil weten als hij erachter komt dat Kotake uit de toekomst is gekomen, is of hij zijn vrouw wel of niet zal vergeten.’’

Een kleine wereld

De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is eigenlijk maar heel klein. Gedurende het hele boek bevind je je samen met de personages in één ruimte: het café. Deze onveranderde omgeving biedt juist de kans om je als lezer erg te focussen op de personages. Hun karakters en verhalen voelen hierdoor uitvergroot aan. De Japanse cultuur en de bijbehorende sociale aspecten komen hierdoor veel meer tot zijn recht.

Liefdesverhalen

Interessant is ook dat Kawaguchi hier niet voor de ‘standaard’ liefdesverhalen heeft gekozen. Alle vier de verhalen verschillen enorm. Wat deze mensen met elkaar gemeen hebben is dat zij iets recht willen zetten. Door de levensechte beschrijving van zowel de omgeving als personages heb je het gevoel in dat café te zitten en kan je je goed identificeren met de vier cafégasten. Voordat de koffie koud is een fijn en ontspannend boek voor elke lezer die een beetje out of the box kan denken.

Pics Art 09 05 02 58 44
Esmee Hendriks