Header verliefd tussen de sterren anna todd
Recensies

De nieuwe Tussen de sterren-serie van Anna Todd: een liefdesverhaal om bij weg te zwijmelen

Door: Reina Zenden
14/04/2021
3 min

In 2015 introduceerde Anna Todd haar eerste boekenserie After. Hier volgden we de achttienjarige Tessa Young die haar vriendje en overbezorgde moeder achterliet om te gaan studeren aan de Universiteit van Washington. Na deze succesvolle boekenreeks, die zelfs een verfilming heeft opgeleverd, is Anna Todd terug met een nieuwe serie: Tussen de sterren.

In het eerste deel van de Tussen de sterren-serie maken we kennis met Karina. Naast de problemen met haar vader en broer leert Karina een nieuwe jongen kennen: Kael. Hij heeft twee missies in Afghanistan doorstaan en is emotioneel beschadigd. Karina raakt gewend aan zijn stiltes en begint langzaam gevoelens voor Kael te krijgen. Maar, als Kael niet blijkt te zijn wie Karina dacht, moet ze de waarheid van de leugens proberen te onderscheiden.

Vlot geschreven

Zodra je de voorkant van het boek ziet weet je, dit is een heerlijk, romantisch liefdesverhaal. De titel en omslag zijn perfect gekozen voor een young adult roman en zorgen voor de nodige nieuwsgierigheid. Het verhaal is op een vlotte manier geschreven en bestaat uit korte hoofdstukken, waardoor je door het verhaal heen vliegt.

Diepgang in de karakters

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven, waardoor je meteen in de gevoelens van Karina kruipt. Waarbij er enorm veel aandacht is besteed aan de aantrekkingskracht van Karina, mis ik wat achtergrondinformatie over de andere karakters. Haar tweelingbroer, Austin, verzet zich behoorlijk tegen zijn thuissituatie, hij komt met de politie in aanraking en kan plotseling heel boos worden. Om zijn motieven en gedrag te kunnen begrijpen zou je wat meer informatie moeten hebben. Nu wordt dit heel oppervlakkig benoemd, waardoor je zijn daden niet helemaal goed kan begrijpen. Dit geldt ook voor Kael, de jongen uit Afghanistan. Hij is enorm stil en emotioneel beschadigd, maar verder wordt dit niet uitgediept. Dit is erg jammer, want juist het militaire aspect is een originele invalshoek. Hopelijk worden de karakters in het volgende deel meer uitgelicht.

"De ernst van wat hij had gezegd vrat aan me. Het was fysiek pijnlijk om na te denken over de dingen die Kael op zijn leeftijd, onze leeftijd, had gezien. Het zou makkelijker zijn om helemaal niets te voelen, maar dat lukte me niet."

Verliefd worden

Het verhaal komt langzaam op gang en maakt op het einde een grote spurt. Het tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt is een aantal weken. Op het begin lijken de dagen lang te duren, maar naar het einde toe springen we af en toe een week verder. Het contrast van de moeizame ontmoeting van Karina en Kael naar stapelverliefd worden is erg groot. Binnen een paar dagen kan Karina nergens anders meer aan denken en lezen we haar diepgaande gevoelens. Aan de ene kant is dit niet echt realistisch, aan de andere kant zorgt dit juist voor een heerlijk romantisch young adult boek.

Onbeantwoorde vragen

Door de succesvolle After-serie had ik hoge verwachtingen van haar nieuwe serie. Eerlijk gezegd had ik meer van het boek verwacht, maar desondanks zorgt het verhaal wel voor de nodige ontspanning en lees je het vlot weg. Door de plottwist en de onbeantwoorde vragen ben ik nieuwsgierig naar het volgende deel.

Reina Author Photo
Reina Zenden