Bloed en beenderen: "dit boek moet je gelezen hebben als je fan bent van YA!"

Bloedenbeenderen De Header

Als er een boek is waarvan ik hoge verwachtingen had, dan was het Bloed en beenderen wel. Dit debuut van Tomi Adeyemi wordt nu al ‘de nieuwe J.K. Rowling’ genoemd. Een zekere druk die nog wel waargemaakt moest worden. Nu weet ik niet precies of de vergelijking met J.K. Rowling klopt, maar wat ik wel heel zeker weet is dat dit boek ongekend goed is!

Maji versus Kosidan

Bloed en beenderen vertelt het verhaal van Zélie. Zélie leeft in een fantasiewereld waarin Diviners (Maji) samenwonen in een land met Kosidan. Om een beetje in termen van J.K. Rowling te blijven: Tovenaars en dreuzels. Deze samenleving gaat echter niet heel goed samen. Tijdens ‘de Zuivering’ werden alle Maji vermoord, alleen de kinderen van wie de magische krachten nog niet waren ontwikkeld, mochten blijven leven. Zij zijn de Diviners. Ze worden echter enorm onderdrukt en benadeeld, onrechtvaardig behandeld. Dat terwijl de magiërs en het gewone volk ooit in vrede samenleefden.

Zélie is zo’n Diviner. Als ze door omstandigheden in aanraking komt met een manier om de Maji hun krachten weer te geven, begint er een avontuur waarvan je van tevoren nooit gedacht had dat het zo zou lopen. Overwinningen en diepe teleurstellingen wisselen elkaar of in een verhaal dat niet alleen magistraal bedacht en meeslepend spannend is, maar ook nog eens een zeer actuele boodschap met zich meedraagt.

"Haar doorzettingsvermogen wisselt zich regelmatig af met haar twijfels en haar verdriet. Dat maakt het extra realistisch."

Meeslepend spannend

Het verhaal van Zélie is een bijzonder verhaal. Zélie is een bijzonder personage. Ze is enerzijds je typische heldin. Sterk, kan de hele wereld aan, heeft tegenslagen maar geeft niet op om haar doel te bereiken. Anderzijds heeft ze ook een heel breekbare kant. Doordat ze al veel heeft meegemaakt en wordt behandeld als ‘minder’, heeft ze een enorm onzekere kant en veel verdriet. Haar doorzettingsvermogen wisselt zich regelmatig af met haar twijfels en haar verdriet. Dat maakt het extra realistisch. Ze zou zomaar één van ons kunnen zijn, ook al is ze misschien wel een van de meest machtige Maji die er zou kunnen zijn…

Magistraal

Wat ik verder heel tof vind, is dat Bloed en beenderen echt magistraal bedacht is. Het zit enorm ingewikkeld in elkaar. Meerdere lagen en meerdere verhaallijnen. Elke verhaallijn met zijn eigen diepgang en eigen problemen en achtergronden. Gecombineerd met de ingewikkelde taak die de hoofdpersonen te wachten staat, maakt het een gecompliceerd boek. Niet moeilijk gecompliceerd, maar juist interessant. Door de vele verhaallijnen en achtergronden houdt Adeyemi je aandacht vast. Je blijft alle nieuwe stukjes informatie in elkaar puzzelen om zo via de verschillende verhaallijnen uiteindelijk te ontdekken wie er nou de waarheid spreekt in het hele verhaal. Combineer dat met lugubere zeegevechten en heftige vluchtscenes en je magistrale verhaal is compleet.

"...toch zitten er enorm veel gelijkenissen met onze eigen samenleving in."

Realistisch

Maar wat misschien nog wel het sterkste is aan Bloed en beenderen, is de manier waarop Adeyemi haar samenleving heeft opgebouwd. Ja, het is fantasie. Maar toch zitten er enorm veel gelijkenissen met onze eigen samenleving in. De onderdrukking van minderheden, de dictaturen, het disrespectvol handelen tegenover mensen die ‘anders’ zijn… En ook de beweegredenen van Zélie en de rest om tot het doel te komen, zetten aan tot denken. Denken over hoe we leven en hoe we ons gedragen tegenover andere mensen. Dat heeft naast het gave verhaal en de fijne schrijfstijl op zijn minst zoveel indruk gemaakt bij mij. Dat maakt dit boek uniek.

En mocht je nou niet geïnteresseerd zijn in dat filosofische gedeelte, dan lees je niet tussen de regel door. Dan geniet je gewoon van dit bijzondere verhaal. Van de magie van het verhaal. Want dit boek moet je gelezen hebben als je fan bent van YA!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.