Dinos Bestaan Niet

Dino’s bestaan niet: Een betoverend avontuur voor stoere kids!

25-1-2019

Het zal je niet ontgaan zijn: de Nationale Voorleesdagen zijn in volle gang! Een week vol voorleespret voor de allerkleinsten, waarbij jaarlijks 10 prentenboeken in de spotlight worden gezet. Een van de titels die dit jaar in de top 10 is opgenomen is Dino’s bestaan niet van auteur en illustrator Mark Janssen. Een stoer prentenboek voor echte avonturiers.

Groots avontuur

In dit reuzengrote uitklapboek gaat je kindje op avontuur met vriendjes Tim en Jesse. Dapper lopen ze met hun zaklamp door een donker bos want hé, Dino’s bestaan lekker toch niet!

“Op een avond waren Tim en Jesse in het bos. Tim had een plan. Hij wilde een dinosaurus vangen. En niet zomaar een. Nee! Een reuzendino!”

Fantasierijk

Dino’s bestaan niet is het tweede eigen prentenboek van Mark Janssen en werd in 2018 bekroond met de Vlag & Wimpel. Helemaal terecht als je het mij vraagt want het is echt een prachtig fantasierijk boek dat kinderen betovert en meeneemt op een spannende reis. Mijn eigen Tim kreeg het vorig jaar cadeau voor zijn verjaardag en het staat prominent op zijn boekenplank. Ik kan het boek inmiddels dromen.

Groot talent

Illustrator Mark Janssen werkte de afgelopen 20 jaar aan honderden boeken. Dat Mark zeer getalenteerd is en inmiddels een enorme schat aan ervaring heeft, blijkt ook uit Dino’s bestaan niet. In dit boek spreken de prenten voor zich en vormt de tekst slechts een kleine aanvulling. Kinderen kunnen hun fantasie de vrije loop laten en worden uitgedaagd om op de grote prenten – waarvan sommige uitklapbaar zijn en maar liefst 4 pagina’s beslaan – hun eigen avontuur in te vullen. Is het wel een bos waar Tim en Jesse doorheen dwalen? Of is er misschien toch iets meer aan de hand?

Eigen beleving

Karaktertjes Tim en Jesse zijn heel aandoenlijk getekend in Marks kenmerkende stijl. Het zijn twee verschillende typetjes die voor velen heel herkenbaar zullen zijn. Waar de personages gedetailleerd zijn weergegeven zijn de prenten eromheen donker en abstract. Zo herkent iedereen zijn eigen dingen in de tekeningen en beleeft ieder kind het verhaal op zijn eigen manier. Maar spannend is het zeker!

Indrukwekkende aanrader

Dino’s bestaan niet is een schitterend prentenboek waar kinderen vanaf ongeveer 3 jaar absoluut van onder de indruk zullen zijn. Terecht opgenomen in de Prentenboeken Top 10 en een feest om uit voor te lezen. Niet alleen tijdens de Nationale Voorleesdagen, maar ook daarna!