Vis uit blik 2 header

Vis uit blik 2 van Bart van Ophen biedt handvaten en inspiratie om met vis uit blik te gaan koken

24-4-2019

Als er van smaakmakers één ding onmisbaar is in je keukenkast, dan is het wel vis uit blik. Een smakeloos toastje kalefater je op met tonijnsalade en een pasta is subiet een hoogstandje met goede blikansjovis. Hoe meer recepten met vis uit blik hoe beter, moet Bart van Olphen - bekend van Fish Tales en de YouTube video’s met Jamie Oliver - hebben gedacht. Dus maakte hij na Vis uit blik 1 ook een deel twee.

Waarom vis uit blik?

Ten eerste doet de kwaliteit van vis uit blik niet onder voor die van verse; het basisproduct is immers identiek, vertelt de duurzame visexpert in het begin van het boek. Blikvis is door de conservering wel anders van smaak en textuur, én langer houdbaar. Iets wat naast handig ook nog eens duurzaam is. Een goede manier om voedselverspilling tegen te gaan.

Makkelijk

Doordat vis uit blik al gegaard is en Bart als credo heeft dat vis niet moeilijk te bereiden is, zijn de recepten in Vis in blik 2 niet al te moeilijk. Klassieke recepten die vaak geïnspireerd zijn op andere culturen. Italiaanse pasta puttanesca en pita met mas uni (een pittige tonijn-kokossalade van de Malediven) wisselen moderne recepten met een vistwist af, zoals bloemkoolsteak met paddenstoelen en ansjovisboter.

Recepten en verhalen

De recepten in het boek zijn ingedeeld in de hoofdstukken tonijn, zalm, ansjovis, sardine, makreel, haring en krab, kabeljauwlever en mosselen. Ofwel: bliktrofeeën uit wereldzeeën, die niet alleen in Spanje en Frankrijk maar tegenwoordig ook in de Nederlandse supermarkten liggen. Naast recepten staan in het boek ook informatie over de vissen en verhalen achter duurzame visserijgemeenschappen, zoals vissers die op de Malediven tonijn met hengel vangen.

Een goede opvolger

Naast dat Vis in blik 2 je enthousiast maakt om met vis uit blik te koken, biedt het handvaten en inspiratie om dat ook echt te gaan doen. Als ik het boek dichtsla, is het duidelijk: ik ga direct naar de winkel om een voorraadje vis uit blik in te slaan. Morgen maak ik de krabfalafel met labneh en de ansjovisdumplings de dag daarna.

© Foto's van David Loftus

Laura
Laura de Grave