De goede zoon header

De goede zoon van Rob van Essen neemt de lezer mee op een futuristische roadtrip

12-06-2019

Schrijver Rob van Essen heeft met zijn boeken al heel wat lof ontvangen. Zo werd hij met zijn korte verhalenbundel Hier wonen ook mensen bekroond met de J.M.A. Biesheuvelprijs. Zijn nieuwste roman, De goede zoon, verscheen in 2018 en is bekroond met de Libris Literatuur Prijs 2019. Een boek van hoge kwaliteit over de toekomst en bijbehorende technologische snufjes. Over sterven, dementie en – uiteraard – de literatuur.

Plotloze thrillers

In De goede zoon neemt de ik-persoon, een auteur die naar eigen zeggen ‘plotloze thrillers’ schrijft, je twintig jaar mee in de toekomst. Zijn moeder is net overleden en zijn uitgever wil zijn nieuwste boek niet uitgeven. Wanneer een oud-collega weer in zijn leven opduikt, reizen ze samen af naar het zuiden voor een geheime missie. De reizigers worden op hun roadtrip bijgestaan door ironische robots, scannend toiletpapier en praatgrage zelfrijdende auto's.

Autobiografische elementen

Je zou kunnen zeggen dat de De goede zoon in feite zelf een ‘plotloze thriller’ is. Het is een science-fiction boek met autobiografische elementen waarin Rob van Essen reflecteert op zijn dementerende moeder. Hoe hij haar elke woensdagmiddag, twintig jaar lang, opzocht in het verzorgingstehuis. Niet omdat hij zijn moeder zo goed kende, in tegendeel, maar omdat hij vooral een goede zoon was. Het boek gaat dus ook over herinnering, over verleden, over dementie, over verzorgingshuizen als gevangenissen, over de angst voor de dood en de troost van het hiernamaals.

Geen tijdsbesef

Voor De goede zoon had ik nog geen enkel boek van van Essen gelezen. De interessante manier waarop hij speelt met zowel de zinsopbouw als de chronologische volgorde van het verhaal zorgt ervoor dat ik meer van hem wil lezen. Door de dystopische aspecten bevat het verhaal absurdistische scenes. Het speelt zich af in de toekomst, maar vertelt over het verleden (dat zich op dit moment afspeelt). Zo heb je tijdens het lezen geen enkel tijdsbesef.

Hoge kwaliteit

Naast het feit dat deze roman ontzettend goed (en dus ook verwarrend) is geschreven, is het verhaal ook nog eens grappig. Met behulp van humoristische dialogen en mooie woordspelingen leest het boek makkelijk weg. Een verhaal van hoge kwaliteit dat je vooral zelf moet lezen om goed te kunnen begrijpen.

Author_Category_Rubriek_Image_Celine
Celine Haring