Op-jouw-bruiloft-header

Op jouw bruiloft van Carson McCullers is een tijdloze klassieker

22-3-2019

Carson McCullers schreef The Member of the Wedding in 1946. Bijna dertig jaar later kwam de Nederlandstalige versie voor het eerst uit onder de titel Die wonderlijke zomer. Dat het boek nu een nieuwe vertaling krijgt, toont aan hoe tijdloos deze klassieker is. Op jouw bruiloft is een roman die door de vlotte vertaling van Molly van Gelder opnieuw toegankelijk wordt gemaakt voor een groot lezerspubliek, zonder dat er aan de beklemmende sfeer van de oorspronkelijke versie geraakt wordt.

De beklemmende sfeer van een warme zomer

De zomer is warm en eindeloos voor de twaalfjarige Frankie. Ze hoort niet meer bij haar vriendinnenclubje en is daarom aangewezen op het gezelschap van haar jongere neefje en Berenice, de kokkin van het gezin. Het enige dat afleiding biedt, is het nakende huwelijk van haar broer Jarvis. Bij gebrek aan andere bezigheden richt Frankie al haar aandacht op die ene gebeurtenis, tot het een obsessie wordt die haar leven volledig gaat beheersen.

“Frankie keek omhoog naar de lucht. En toen de bekende vraag weer bovenkwam – wie ze was en wat ze later zou worden en waarom ze daar op dat moment stond – toen die bekende vraag weer bovenkwam voelde ze zich niet verdrietig of onbegrepen. Want eindelijk wist ze wie ze was en begreep ze waar ze naartoe ging. Ze hield van haar broer en de bruid, ze hoorde bij hun huwelijk. Met z’n drieën zouden ze de wereld in gaan en altijd bij elkaar blijven.”

Zintuigen staan op scherp

Carson McCuller schrijft op zo’n manier dat al je zintuigen op scherp komen te staan. Je ziet, ruikt en voelt de wereld waarin Frankie haar plaats probeert op te eisen. Die betrokkenheid wordt stap voor stap tot stand gebracht, tot je deel uitmaakt van de lamlendige periode waarin Frankie kind noch puber is. Door gebrek aan echte actiemomenten is het tempo bijzonder traag. Bovendien speelt de roman zich hoofdzakelijk in de keuken van het huis af, wat verder bijdraagt tot de monotone sfeer van verveling.

Verveling en eenzaamheid

Die verveling wordt gevoed door Frankies eenzaamheid. Dat Jarvis alleen al op basis van zijn naam een eenheid met zijn toekomstige bruid Janis lijkt te vormen, brengt Frankie op het idee om haar naam te veranderen. Het toont haar wanhopige pogingen om ergens bij te horen en accentueert de evolutie die ze als opgroeiende tiener doormaakt.

Fascinerende opbouw

Hoewel er op het eerste zicht niet veel gebeurt, is deze roman fascinerend opgebouwd. Zo komen Jarvis en Janis veel ter sprake, maar blijven ze de hele roman buiten het beeld van de lezer. Berenice hoort Frankies egocentrische toespraken aan en levert commentaar wanneer haar geduld op is. De wisselwerking tussen hen biedt een ander perspectief op Frankies naïeve hang naar avontuur en verbondenheid, en maakt het verhaal geloofwaardig.

Een feest voor literatuurliefhebbers

Carson McCullers dompelt de lezer onder in een melodramatische dromerigheid van een puber die nergens bij hoort en zich daar wanhopig tegen verzet. Op jouw bruiloft is een intens boek voor literatuurlezers die vooral van tijdloze klassiekers houden en niet afgeschrikt worden door een roman die meer uit beschouwing dan actie bestaat.