Header Mooi Doodliggen

Mooi doodliggen is een boek dat aandacht besteed aan de MH17-ramp en vele andere actuele thema’s

14-1-2019

Sinds zijn debuutroman in 1978 heeft A. F. Th. van der Heijden een breed scala aan boeken geschreven. Mooi doodliggen is zijn nieuwste titel. De auteur heeft zijn overleden zoon verwerkt in het verhaal als het personage Natan Haandrikman, een Nederlandse oorlogsfotograaf. Het is een boek dat aandacht besteed aan de MH17-ramp en vele andere actuele thema’s.

In scene

Mooi doodliggen wordt verteld vanuit het perspectief van de kritische Russische journalist Grigori Moerasjko, een fictief persoon. Het verhaal is gebaseerd op de moord op journalist Arkady Babchenko, wie zijn dood in scene bleek gezet door de Oekraïense geheime dienst. Grigori begaat een doodzonde door met de Oekraïense geheime dienst zijn dood in scene te zetten om een moordaanslag op zijn leven te voorkomen. Zijn collega’s beschuldigen hem van het verspreiden van fake news. En zijn vrouw kan niet leven met het idee dat hij haar niets over zijn plannen heeft verteld. Hij staat er alleen voor, op een enkele Nederlandse journalist na, met wie hij goed bevriend is. Grigori keert terug vanuit Oekraïne naar zijn thuisland Rusland, om de ramp op de MX17 en de medeplichtigheid van president Tsjaar verder te bewijzen.

Overtuigend

Mooi doodliggen bevat meerdere actuele thema’s: oorlog, kritische journalistiek, fake news, censuur en de lastige politiek in Rusland. Niet alleen bevat het boek bijdetijdse onderwerpen; de auteur omschrijft op realistische wijze de personages. Het lijkt alsof het door een Rus zelf geschreven is. Het is heel beeldend en met een overtuigende schrijfstijl. Je wordt meegenomen in het hoofd van Grigori of het nou over zijn grote liefde Yulia gaat of over zijn haat voor president Tsjaar.

Vertrouwen

A. F. Th. van der Heijden voert je mee door het Rusland en Oekraïne van vandaag. Het laat zien hoe moeilijk het is om in Rusland een kritische journalist te zijn. Wie is er nog te vertrouwen in een land waar je nooit weet wat de waarheid is?