Header boek maarten van rossem
Header boek maarten van rossem

Maarten van Rossem weet de brieven van zijn opa prachtig te verwerken in Allemaal de schuld van Montgomery.

04-11-2020

Allemaal de schuld van Montgomery van Maarten van Rossem schetst het beeld van de familie van Rossem tijdens de laatste oorlogsmaanden. In de introductie leer je zijn familie kennen en merkt de auteur iets op over zijn familie tijdens die laatste maanden van de oorlog. De brieven van de opa van Maarten van Rossem schetsen niet alleen een tijdsbeeld, maar laten ook zien hoe hij en zijn gezin de laatste oorlogsmaanden hebben overleefd. Hoe zij de Hongerwinter hebben ervaren en hoe ze steeds vragen om brieven zodat ze op de hoogte zijn van de rest van de familie.

Maarten van Rossem geeft tussen de brieven door zijn mening over Market Garden, de Hongerwinter, de titel van zijn boek en capitulatie. Je kan merken dat hij er veel onderzoek naar heeft gedaan en weet waar hij het over heeft. Ook vertelt hij dat hij nog voor zijn eerste verjaardag op een wonderlijke manier aan de dood is ontsnapt. Daarnaast vertelt hij over de gevolgen voor de baby's die geboren zijn in de Hongerwinter en dat is niet niets, het kunnen ernstige gevolgen zijn.

Hoor zijn stem

Allemaal de schuld van Montgomery is een titel dat je verwacht van de auteur. Het boek is op een vertellende manier geschreven. Eenieder die de auteur wel eens heeft horen praten zal zijn stem horen tijdens het lezen. Ondanks dat er al veel is geschreven over de Tweede Wereldoorlog weet Maarten van Rossem toch weer een andere kijk te geven waardoor je weer anders naar die laatste maanden gaat kijken. Hij geeft zijn ongezouten mening, zoals alleen hij dat kan zoals bijvoorbeeld over het beroemde café in Wageningen.

Oude spelling

De brieven zijn lang waarin veel wordt geschreven, waaruit je kan opmaken dat het een zware tijd was en hoe dat doorwerkte op hun gemoedstoestand. Het is mooi dat er is besloten dat ze de oude spelling, zoals die toen gangbaar was, hebben aangehouden. Voor de hedendaagse spelling zijn woorden zoals 'gaslooze' en 'menschen' uiteraard niet goed gespeld. Maar voor toen was dat de gangbare spelling.

Mooie aanvulling

Allemaal de schuld van Montgomery van Maarten van Rossem is een hele mooie aanvulling op de boeken van de Tweede Wereldoorlog. Hoe zijn opa hoe steeds hoopte op het einde van de oorlog, hoe hij snakte naar post van de familie en hoe zwaar die tijd was. Dit in combinatie met de ongezouten mening van Maarten van Rossem leest het boek lekker weg. Ook is het mooi dat men de brieven niet heeft ingekort zoals vaak gebeurt in boeken. We mogen wel concluderen dat Market Garden niet meer was dan een militair luchtkasteel.