Header recensie infographic 4 wo2

De Tweede Wereldoorlog in infographics: één infographic zegt meer dan duizend foto’s

2-5-2019

Eén foto kan meer zeggen dan duizend woorden, een infographic kan weer veel meer zeggen dan een foto. En als je dan een heel boek vol infographics hebt, kun je zelfs de Tweede Wereldoorlog vertellen. Jean Lopez, Nicolas Aubin, Vincent Bernard en Nicolas Guillerat laten dat zien in het boek De Tweede Wereldoorlog in infographics. Wat een fantastische manier om de oorlog niet alleen te vertellen, maar ook te duiden!

Nieuwe manieren om een verhaal te vertellen

Nu moet ik zeggen dat ik fan ben van het zoeken naar nieuwe manieren om een verhaal te vertellen. De longread op internet is daar en mooi voorbeeld van. Of de quiz, die de Godham Gazet in New York bedacht. Daar krijg je als lezer een meerkeuzevraag over hoe de stad zijn afval moet verwerken. Als je gekozen hebt, krijg je de consequenties voorgeschoteld. Wat te denken van Hans Rosling die de digitale mogelijkheden inzette om migratie over de hele wereld dusdanig inzichtelijk te maken dat je gaat begrijpen wat er aan de hand is, waar de beweging vandaan kwam en waar die daarom vermoedelijk naar toe zal gaan.

Totaalbeeld

Cijfers kunnen een voorspellende waarde hebben. Dat blijkt ook als je de Tweede Wereldoorlog uitgespeeld ziet worden in infographics. En daarbij gaat het niet om één, maar om heel veel infographics. Want pas als je alles in kaart hebt gebracht, ga je het totaalbeeld snappen. Je kunt in beeld brengen wie welke grondstoffen tot zijn beschikking heeft. Maar je moet ook weten hoe snel je die kunt verwerken, hoeveel geld je tot je beschikking hebt, hoeveel personeel, wat je afzetmarkt is, et cetera. Als je De Tweede Wereldoorlog in infographics leest besef je ieder hoofdstuk weer dat de informatie die je tot dan toe las, nog maar een detail is. Want hoeveel arbeid je tot je beschikking hebt, is weer gekoppeld aan wat je met je krijgsgevangenen doet, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Tot in detail

De reeksen infographics uit het boek geven je een indruk waar het winnen of het verliezen van een oorlog mee te maken kan hebben. Welke uitrusting hebben de grondtroepen? Ben je in staat om snel een vliegtuig te bouwen? Maar wat ook meespeelt is hoe vaak jouw wereldleider bij een conferentie aanwezig is, wie de beste infrastructuur heeft (en dus het snelste kan ontwikkelen), of de voedselvoorraad nog wel groot genoeg is en hoe krachtig een land en/of alliantie organisatorisch in elkaar zit.

Quick scan

Honderden infographics vertellen het verhaal van van de Tweede Wereldoorlog. Ik stel me voor dat de vragen die ze beantwoorden de algoritmes worden voor een succesvol proces, een quick scan om je oorlog voor te bereiden. Ook te gebruiken bij figuurlijk te voeren oorlogen, zoals fusies en andere veranderingsprojecten.