Foute besluiten header

Het nemen van foute besluiten is geen kwestie van toeval, aldus Wim van Hennekeler

24-06-2019

In een tijd dat ‘fouten maken mag’ niet alleen Credo van coaches is, maar ook het jargon van managers is ingeslopen, schrijft Wim van Hennekeler het boek Foute besluiten. Want grote, grove fouten kunnen worden vermeden als je oog krijgt voor de omstandigheden waarin deze plaatsvinden. Elk hoofdstuk in het boek is gewijd aan een factor die de zogenoemde besluitvormingscultuur ongunstig maakt voor het nemen van goede besluiten. Wie de tekenen van het foute gesternte in de eigen praktijk gaat herkennen, kan de omstandigheden gericht proberen te veranderen om het nemen van foute besluiten te vermijden.

Foute besluiten is geen handboek met een stappenplan om betere besluitvorming voor elkaar te krijgen. Want zo’n boek heeft Hennekeler niet willen schrijven. Zijn boek gaat over de problematiek, niet perse over oplossingen. Een verademing tussen de managementboeken die snel resultaat beloven.

Geen toeval

Besluiten met beroerde gevolgen worden niet toevallig genomen. Hennekeler legt uit dat sterke, hiërarchische verhoudingen, gebrekkige interesse in voldoende feiten, groepsdenken, het onderschatten van complexiteit, te stoer leiderschap en bovenmatige financiële prikkels een cocktail aan faalfactoren kan opleveren waarin het wachten is op falende besluitvorming. Wie de hoofdstukken doorneemt, zal daarna denken dat een foute besluitvormingscultuur toch eigenlijk vrij eenvoudig is vast te stellen. Dat is de kracht van dit boek: als je het gezien hebt, kun je het niet niet meer zien.

“Leidinggevenden staan hier soms op hun strepen, ‘omdat ik het zeg’. Er is nogal eens sprake van het door elkaar halen van meningen en feiten. Als je het ergens niet mee eens bent, slik je dat meestal in. Soms is het moeilijk om aan te geven welke personen eindverantwoordelijk zijn voor besluiten. Je komt hier hogerop door je te laten gelden. Variabele beloning op basis van prestaties heeft veel invloed op het gedrag in onze organisatie.”

Het blijft lastig

Voor het gemak van de lezer heeft Hennekeler achterin het boek een checklist opgenomen die je als gespreksstarter kunt gebruiken in je managementteam om de killers van goede besluiten te detecteren zodat die geëlimineerd kunnen worden. Zoals gezegd zal het boek je helpen om met meer onderscheidingsvermogen naar de eigen besluitvormingscultuur te kijken. Tegelijkertijd zal het toch lastig blijven je omgeving erop te betrappen. Hennekeler had wat meer aandacht mogen geven aan dat dat komt doordat het recept voor falen zich in de praktijk niet alleen vermomt als een recept voor succes, maar dat het dat óók ís.

Niels Willems
Niels Willems