Ik was advocaat header

Ik was advocaat, nu ben ik mezelf is het verhaal van Judith Noordzij, zonder poespas en opsmuk

7-6-2019

Het begon allemaal met een drukke studie, gevolgd door een stage die uiteindelijk een geweldige baan werd. Tel daarbij een actief sociaal leven op, en Judith Noordzij eindigde op haar 27ste met een burn-out. In het boek Ik was advocaat, nu ben ik mezelf vertelt Judith haar eigen verhaal.

Judith beschrijft een situatie waarin ze haar ouders vraagt om een nieuwe paardrijbroek. Doodzenuwachtig en in haar hoofd het gesprek al geoefend te hebben, stelt ze de vraag. Haar ouders reageren super nuchter en geven aan dat het een goed idee is. Dit is typerend voor Judith in haar jongere jaren. Altijd druk bezig om mensen niet tot last te zijn, om erbij te horen. Op het moment dat zij stopte met werken en weer even bij haar ouders ging wonen, stuurde ze geregeld mails naar vrienden en familie. Deze vind je in het boek. Dit is een van de vele momenten waarop Judith de lezer een kijkje geeft in haar leven. Door deze elementen leer je Noordzij kennen alsof het je eigen vriendin is.

Moment van instorten

Voordat Judith de burn-out kreeg, gebeurde er veel. Zo kwam ze er achter dat ze hooggevoelig is, heeft de huidziekte vitiligo, kwam aan door het kantoorleven en ging veel te hard sporten. Daarnaast maakte ze werkdagen van minimaal elf uur. Ze stortte in toen ze dacht een paar dagen vrij te zijn, maar juist er nog een klus bij kreeg. Dat was het begin van haar burn-out. Over al deze elementen schrijft ze eerlijk en open. Het verhaal wordt nergens mooier of zieliger gemaakt dan het is. Dit is het verhaal van Judith Noordzij, zonder poespas en opsmuk.

Tips en oefeningen

‘Wat een tof shirt heb je aan’ – ‘Ja, was maar 5,- bij de H&M.’ Dat is wat we vaak doen met complimentjes volgens Judith, en dat is ook waar we mee moeten stoppen. Haal complimentjes niet meer onderuit, maar accepteer ze. Dit is een van de tips die ze geeft in het boek. Naast het persoonlijke verhaal heeft Ik was advocaat, nu ben ik mezelf dus ook een praktisch element. Maar je vindt er meer dan tips. Het bevat ook handige oefeningen die je kunnen helpen met uitzoeken waar jij nou echt blij van wordt, of hoe je leert om jezelf te accepteren, in jezelf te geloven en vooral van jezelf te houden.

Aanrader?

Mocht je met een burn-out kampen, jezelf herkennen in het ‘erbij’ willen horen, willen uitzoeken wat je nou echt wil, hooggevoelig zijn of Judith Noordzij gewoon een leuk mensen vinden? Dan is dit boek sowieso een aanrader voor jou. Ze heeft het persoonlijk en luchtig geschreven, verwerkt met anekdotes, tips en humor.