Antifame
Antifame

Anti-Fame als therapeutische sessie voor Auteur 404

23-7-2019

Hoe je beroemd wordt in Nederland, welke soorten beroemdheid er zijn, hoe je daar mee om moet gaan en hoeveel last je ervan kunt hebben. Daar gaat ‘Anti-Fame’ over, een boek voor iedereen die overweegt beroemd te worden of dat niet meer wil zijn. Met vooral de aanrader: probeer niet beroemd te worden.

Geschreven door Auteur 404, want daar zit wel de bottleneck van het boek: de auteur geeft haar (ik denk dat het een vrouw is) naam niet prijs. Ze is beroemd geweest, steeg op de door haar zelf gemaakte ladder van beroemdheid tot trede 5, maar koos er voor uit de schijnwerpers te stappen.

Zelfhulpboek

Anti-Fame heeft wel wat weg van een zelfhulpboek. Je doet iets waardoor je bekend of beroemd wordt, dat is eigenlijk best verslavend en het verdient ook nog goed, maar op een gegeven moment zijn er twee ik’s, de privé-ik en de beroemde ik. Die kun je lang altijd niet scheiden. Auteur 404 was er wel klaar mee, ze werd – zo maar een voorbeeld – op een provinciale weg waar ze fietste met haar kinderen (dus privé) ingehaald door een auto, de chauffeur stopte, draaide het raampje open, riep haar naam en reed weer weg. Dan lopen die twee ik’s wel wat door elkaar, daar kreeg de auteur last van, dus koos ze onbekend te worden. 404, als de internetpagina die niet gevonden kan worden.

De riooljournalisten van Shownieuws zetten een prijs op haar hoofd, door kijkers op te roepen haar naam door te geven. Gordon, Jolink en Brard leven van die roddel en achterklap, waarom zijn ze ook al weer beroemd geworden? Maar Matthijs van Nieuwkerk en Dennis Storm haten die roem. Matthijs heeft daarom huizen in Frankrijk (waar hij onbekend is) en de Achterhoek (waar ze gewoon doen tot kunst hebben verheven), Storm is zelfs gestopt met zijn presenteerwerk.

Beroemdheidsproblemen

De ladder van beroemdheid heeft tien treden. Op de grond sta je als niemand je kent, dat ze er na zes weken achter komen dat je dood was (en dan alsnog bekend wordt), op 9 kom je Clooney en Obama tegen. Op 10 Ivo Nieje, ‘grapt’ auteur 404, maar deelt daarmee precies die plaagstoot uit, die ze zelf niet kon handelen.

Eigenlijk is Anti-Fame een goed analytisch boek over hoe je je gedraagt als BN’er, maar ook ten overstaan van BN’ers. Het heeft er alle schijn van dat 404 zichzelf een therapeutische oplossing voor haar beroemdheidsprobleem heeft gegeven waarmee ze ook nog eens een paar centen verdient. Maar ik ben bang dat je er niet veel aan gaat hebben voor als je beroemd wordt. Want beroemd worden overkomt je als je iets goed kunt (Frenkie de Jong). Of beroemd worden is je doel (Enzo Knol).