Little Black Book Header

Little black book is een gids met praktische vragen voor de ondernemende vrouw

14-02-2019

Little black book verwijst mijns inziens naar de onmiskenbare ‘little black dress’ die iedere vrouw in haar kast moet hebben hangen. Otegha Uwagba is erin geslaagd om een gids te ontwikkelen die iedere vrouw gelezen moet hebben om haar carrière een boost te geven. Dit boek gaat verder dan alleen een mindset-verandering. Dankzij de praktische tips kan elke vrouw in iedere fase van haar carrière met Uwagba’s tips aan de slag. Wat zij feilloos doorheeft is dat de ondernemende vrouw gewoon aan de slag wil en dit weet zij erg goed te vangen in dit boek.

Jonge vrouw die haar weg probeert te vinden

Tijdens de eerste jaren van haar carrière was Uwagba vooral bezig om het ontdekken van zichzelf. Daarnaast zocht ze contact met andere jonge vrouwen die tegen dezelfde vraagstukken aanliepen. Ze richtte een community op en is met deze vrouwen in gesprek gegaan. Waar liepen ze tegenaan? Welke verandering zouden ze willen zien? Hoe houden zij de balans tussen werk en privé? Stuk voor stuk hele praktische en makkelijke vragen, die nog niet eerder zo expliciet zijn beantwoord in een boek.

Niets zal werken, tenzij jij het doet

De woorden van Maya Angelou, dichter en activist. Ieder hoofdstuk begint met een quote van een beroemde, inspirerende vrouw. De hoofdstukken variëren van tips over mindset tot praktische zaken als het regelen van je financiën. Korte to-the-point alinea’s die allemaal een onderwerp bespreken. Uwagba gaat niet de diepte in, maar prikkelt je voldoende om onderzoek te doen als je er meer over wilt weten. Het boek is handzaam en leest makkelijk weg. Er komen geen ingewikkelde onderzoeken aan bod, maar tussen de regels door kun je de gesprekken die ze met vrouwen heeft gevoerd en alle antwoorden die ze verzameld heeft ontdekken.

Wijze woorden van inspirerende vrouwen

De kracht van dit boek is dat ‘echte werkende’ vrouwen aan bod komen. Vrouwen die aan het begin van hun carrière staan of die al wat verder zijn. Iedereen die Little black book leest, haalt er minimaal drie adviezen uit die op zichzelf van toepassing zijn. Daarmee zorgt Uwagba ervoor dat iedere lezer zichzelf herkent en zich onderdeel voelt van een community van vrouwen die allemaal hetzelfde willen. Dit is geen handleiding voor de werkende vrouw alleen, het is een gids voor de ondernemende vrouw die praktische vragen heeft. De lay-out is wel weer in een roze kleur - dat verkoopt misschien goed - maar dat stigma heeft dit boek eigenlijk niet nodig. Ik zou zelfs mannen aanraden om dit boek te lezen, want een groot aantal onderwerpen zijn niet alleen op de vrouw van toepassing. Ook de man zou er zijn voordeel mee kunnen doen!