Sylvie Marie schrijft met Houdingen een bundel gedichten die je bij de keel grijpen

13-3-2019
Houdingen Header

Bij het zien van de schitterende cover van Houdingen van Sylvie Marie verwacht je gedichten te gaan lezen over de houdingen die je aanneemt naar anderen en naar jezelf toe. Ze schrijft over verlies en een nieuw begin, en over alle houdingen ertussenin.

Spelen met taal

Nu zullen er vast mensen zijn die bij het zien van de passende titel van Houdingen van Sylvie Marie gaan roepen dat het woord 'houdingen' niet goed gedeeld is en dat het 'hou-ding-en' moet zijn. Normaliter hebben ze groot gelijk, maar in dit geval mag het. Een van de leuke dingen van gedichten schrijven, is dat je mag spelen met taal, dat je mag afwijken van hoe het eigenlijk hoort en je woorden en zinnen anders mag verdelen.

Metaforen voor verlies

Het boek is opgedeeld in drie delen: Toestanden, waar je gedichten kan vinden over de alledaagse dingen, Houdingen, met gedichten over elke houding die je neemt als je iemand hebt verloren en het verwerkingsproces doorloopt, en tot slot Uitkomsten, waar je een gedicht vindt over hoe het uiteindelijk gaat. De bundel begint met een gedicht van Paul van Ostaijen, waarin je al een goed idee krijgt waar de gedichten in deze bundel over zullen gaan. Het zijn gedichten die je bij de keel grijpen. Geregeld wordt er een metafoor gebruikt om bijvoorbeeld een verlies te verwoorden. Hierdoor moet je soms een gedicht een paar keer herlezen om het te begrijpen.

Echte aanrader

Kortom, Houdingen van Sylvie Marie is een echte aanrader. Het staat vol gedichten over verlies, afscheid nemen en houdingen die mensen aannemen als ze iemand verliezen, het rouwproces doorlopen en als ze weer opnieuw beginnen. De gedichten kunnen troostend en helend zijn. Ze laten zien dat gevoelens over verlies normaal zijn en dat je alle stadia van verlies moet doorlopen om te accepteren dat een geliefde er niet meer is.