Header recensie a sustainable wardrobe 2

Maak samen met A sustainable wardrobe een kledingkast waar je blij van wordt!

Door: Naomi Kappe
06-10-2020

Stephanie van den Sigtenhorst inspireert dagelijks duizenden mensen om bewuster en duurzamer te leven. Dit doet zij op haar platform Let’s Talk Slow waar ze duurzame keuzes bespreekt op het gebied van mode en lifestyle. Haar allereerste boek A sustainable wardrobe is een verlengstuk van haar missie om anderen te laten zien dat verduurzamen eigenlijk heel makkelijk is. Met dit boek kom je erachter hoe je dit zelf kunt doen en dat al met hele kleine stapjes!

Duurzame garderobe

We leven in een wereld waarin het normaal is om kleding te kopen bij een fast fashion bedrijf. Vaak staan we niet stil bij de gevolgen voor anderen én de wereld als we zulke mode kopen. Met dit boek krijg je tips over hoe je jouw kledingkast kunt verduurzamen; dit kan door de manier waarop je de kleding wast, koopt of hoe je het een tweede leven geeft. Daarnaast drukt Stephanie je ook met de neus op de feiten en sta je even stil bij bepaalde informatie zoals de lage lonen die arbeiders krijgen. Een boek bomvol handige tips, informatie en inspiratie die je écht aan het denken zetten.

Een groen boek!

Toen ik dit boek in handen kreeg, werd ik meteen al blij van het gerecyclede papier waarvan het boek is gemaakt. Ik dacht: dit is een goed voorteken! Het boek bevat prachtige foto’s van kledingrekken, kledingstukken of materialen. Door de foto’s en illustraties snap je soms beter wat er wordt bedoeld met een onderwerp. Zo laat Stephanie bij het onderwerp ‘kleding wassen’ zien hoe je een natuurlijk wasmiddel maakt.

“Vaak is het niet eens zo dat we echt iets willen kopen, maar worden we simpelweg verleid.”

Meer dan alleen de standaard tips

Ik wilde dit boek lezen, omdat ik geïnteresseerd ben in het verduurzamen van mijn kledingkast. Zo wil ik gaan kijken of ik een halfjaar kan doen met een x aantal items. Maar ook of ik het een tijd kan volhouden om geen kleding meer te kopen bij fast fashion bedrijven. Het kan per persoon verschillen waarom je dit boek graag wilt lezen. Dit boek is voor zo goed als iedereen geschikt, want Stephanie richt zich op vele kanten van een duurzame garderobe. Ze geeft tips over hoe je duurzamer kunt winkelen, hoe je kleding een tweede leven kunt geven, maar ook op welke materialen je het beste kunt letten. Wist je dat als je wollen drogerballen in de volle droger stopt, je minder energie verspilt? Je kleding wordt er ook nog eens zachter van. Win-win!

Een eye-opener

Het boek was niet wat ik verwachtte, omdat ik dacht dat het vooral over kleding ordenen zou gaan. Maar ik was blij verrast toen ik het boek las. Ik heb enorm veel geleerd over de manieren waarop je kleding moet wassen én dat wasvoorschriften in je kleding echt wel heilig zijn. Daar staat heel duidelijk hoe je jouw kleding met liefde kunt verzorgen, zodat jouw lievelingsstuk ook echt lang bij jou blijft. Ook heb ik geleerd dat je op betere manieren kleding kunt kopen. Elke keer als ik nu iets leuks zie in een webshop of kledingwinkel, moet ik het van mezelf een tijdje laten hangen om te kijken of ik het echt nodig heb. Dat dankzij de tips vanuit dit boek!

Dit boek is perfect voor jou als je meer wil weten op het gebied van duurzaam winkelen, een eigen stijl ontwikkelen of met liefde zorgen voor jouw kleding. Elk onderwerp wordt behandeld. Je ogen zullen met bepaalde onderwerpen worden geopend, waardoor je nét wat anders na gaat denken over jouw kleding en winkelgedrag.

Foto fb naomi kappe
Naomi Kappe