Recensie over Ali: Een leven

Door: Joeri Zwarts
18-1-2018
Ali Een Leven

Toen op 3 juni 2016 wereldkundig werd gemaakt dat Muhammad Ali was overleden, slaakte de wereld een diepe zucht. De dood betekende een definitief einde aan één van de meest memorabele levens aller tijden. Fans konden zich troosten met ontelbare artikelen, een autobiografie en talloze biografieën. Bij aankondiging van Ali: Een leven leek daarom één vraag gerechtvaardigd: wat voegt Jonathan Eig nog toe?

Jonathan Eig schrijft in het nawoord dat hij meer dan 4 jaar van zijn leven wijdde aan dit project. Hij hield meer dan 500 interviews, speurde kranten, boeken en tijdschriften door en bekeek honderden uren aan beeld. Het resulteert in een bronnenlijst van 85 pagina’s, wat laat vermoeden dat het een wetenschappelijk onderzoek betreft

In zeker zin is het dat. Eig kiest ervoor het gehele leven van Ali te beschrijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld David Remnick doet in zijn Koning van de wereld, en doet dat tot in detail. Zo komt de lezer te weten dat Cassius Clay vernoemd werd naar zijn vader - maar met een spelfout werd ingeschreven, hoe hij zijn fiets verloor en dat hij zijn Olympische medaille nooit weggooide.

Schaduw

Eig schuwt de schaduwkanten van de man in de spotlight niet. De ontwikkeling van Ali’s ziekte en de herhaaldelijk waarschuwingen van zijn omgeving worden herhaaldelijk aangehaald. Dat is wat het laatste deel van het boek het meest schrijnend maakt. De atmosfeer rondom het laatste gevecht van De Sportman van de Eeuw, tegen Trevor Berbick, wordt zo pijnlijk goed beschreven dat je haast medelijden krijgt.

Ook de seksuele escapades van de drievoudige wereldkampioen komen in geen ander boek aan bod zoals in Een leven. Hij trouwde 4 keer, soms terwijl hij nog samen was met een ander. De huwelijkse kaders vervagen dikwijls, zelfs als Ali weet dat zijn eega op de hoogte is van zijn overspel.  Er ontstaat een beeld van zeer complex persoon. De heldendaden zijn niet zo heldhaftig als ze werden afgetekend, maar ook de kwalijke kwesties zijn niet zo kwalijk als verondersteld. De paradox is geen mens sterker aanwezig dan in Muhammad Ali. Slim en dom, verlegen en excentriek, dapper en bang , speels en serieus, ze zijn allemaal beide van toepassing op de bokser uit Louisville.

Conclusie

Met zijn charisma en openhartigheid was Muhammad Ali voor journalisten een goudmijn. Doordat iedereen bij Ali altijd welkom was, stond hij garant voor een goed verhaal. Waar veel van die verhalen soms lijken op een hagiografie, blijft Jonathan Eig daar verre van. Hij heeft een objectieve biografie geschreven die interessant, leerzaam en zeer vernieuwd is. Ali: Een leven is een boek dat iedere Ali-liefhebber moet lezen, want - eerlijk gezegd - voegt Jonathan Eig een hoop toe!

Joeri
Joeri Zwarts