Barst: "Een geschenkenboekje dat het waard is om cadeau te krijgen."

Header Barst

Politiek zit bij auteur en mensenrechtenactivist Boris O. Dittrich in zijn genen en daar heeft de geschiedenis van zijn vader zeker aan bijgedragen. Veel mensen zullen zijn naam verbinden aan zijn lidmaatschap van de Tweede Kamer en/of fractievoorzitter van D66 maar ook als advocaat is hij in Amsterdam actief geweest en heden ten dage nog steeds strijdend voor de rechten van de mens. Zijn thriller W.O.L.F. werd tot beste Nederlandstalige thriller 2016 uitgeroepen door de Thriller en detectivegids van Vrij Nederland. Dat zal zeker hebben bijgedragen voor de uitnodiging het geschenkenboekje voor de Spannende Boekenweken 2018 te schrijven. Iedereen die voor € 12,50 of meer aan Nederlandstalige boeken aanschaft, krijgt het geschenkenboekje Barst van Boris O. Dittrich cadeau.

Verhaal

In het Amsterdamse Vondelpark wordt het lichaam van een man gevonden. De Officier van Justitie van bureau Marnixstraat belast rechercheur Maya Oliphant met de leiding over het onderzoek. In een tijdsprong naar een moment voor het lichaam wordt gevonden, vinden de voorrondes plaats van een RTL-zangwedstrijd. Kandidaat en kanshebber voor een finaleplaats is de wat timide Lilian Lely, een meisje dat op school vaak werd gepest maar over een gouden stem blijkt te beschikken.

Lilian is door haar moeder opgegeven die winnen van de wedstrijd als een ontsnappingsmogelijkheid uit de armoede waarin ze nu leven, beschouwt. Lilian moet de finale halen maar is wel belast met een groot geheim dat ook bij iemand anders bekend is en met die kennis zijn voordeel bij haar wil doen.

"U dacht dat ik mijn dochter gevaar liet lopen? Ik had me vlak achter haar in de bosjes verscholen, klaar om in te grijpen als dat nodig was."

Personages

In Barst staan een klein aantal personages centraal die allen met hun eigen problemen door het leven gaan. Voor lezers van Halszaak, de laatst verschenen literaire thriller van Dittrich, is de terugkeer van de sympathieke rechercheur Maya Oliphant in Barst wellicht verrassend maar zeker aangenaam. Als onderzoeksleider gaat ze met collega Bulut Kaya licht in deze onverkwikkelijke moordzaak proberen te brengen.

Het boekje is dun (96 pagina’s) maar toch lukt het de auteur om binnen deze beperking een volledig en volwaardig verhaal voort te brengen. Een verhaal waarin hij kans ziet om zijn stokpaardje ‘mensenrechten’ onder de aandacht te brengen. Onderwerpen als potenrammers en pesten krijgen een bescheiden plaatsje evenals het grote belang dat televisieproducenten aan de continuïteit van hun product toedichten.

Geschenk

Het aantal personages in deze minithriller is beperkt maar ook het verdiepen ervan is niet aan de aandacht van Dittrich ontsnapt. Individuele karaktertrekken worden goed weergegeven en feilloos gekoppeld met de verschillende verhaallijnen. Het schrijftalent van Dittrich is al eerder geroemd maar het draagt wel bij om Barst als geschenkenboekje ook echt als cadeau te zien. Een moord in het Amsterdamse Vondelpark en de finale van een nationale zangwedstrijd op RTL, wie wil daar niet alles van weten? Te mooi om te missen en bovendien gratis!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.