Bender: "Ik ben er persoonlijk echt door geraakt"

01-06-2018
Bender Recensie Header

Bender is een jonge tijger. Hij leeft in het woud van Sumatra. Met zijn broertje Xan heeft hij de grootste lol. Maar er dreigen problemen: het mannetje Rox wil hem wegjagen en zus Joy vindt hem lastig.  Eindelijk mag hij mee op jacht. Maar dat gaat vreselijk mis. Hij wordt gevangen genomen.
In dit prachtige verhaal van Lian Kandelaar, waarvan een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan het Wereld Natuur Fonds, maakt de lezer kennis met het leven van de tijger én wordt hij bewust gemaakt van de kwetsbaarheid van deze schitterende diersoort.

Bijzonder perspectief

Het boek is opgesplitst in twee delen. Het eerste deel is geschreven vanuit het perspectief van de tijger: hoe leven zij, hoe is de rolverdeling binnen een tijgerfamilie en wie is de baas in een territorium? Een heel leerzaam en vlot geschreven verhaal dat je vanaf de eerste pagina weet te boeien en niet meer loslaat. De keuze om de lezer te laten kijken door de ogen van de tijger maakt het extra bijzonder en maakt het heel eenvoudig om je in te leven in leefwereld van dit machtige roofdier.

"Wat een talent en wat een verantwoordelijkheidsgevoel"

Spanning en avontuur

In deel twee krijgt het verhaal een trieste wending als de jonge Bender gevangen wordt genomen. Hier maken we kennis met Saya, die woont in een dierenopvangcentrum. Als ze in de stad komt om inkopen te doen, ziet ze een tijger. Hij wordt vastgehouden door mensen, die er geld mee willen verdienen. Saya is vastbesloten de tijger te redden en neemt de lezer mee in dit gevaarlijke avontuur.

Een bijzondere missie

De werkelijk schitterende illustraties van Kirsten Krijthe maken het boek helemaal af en brengen het verhaal nog meer tot leven. Ik ben er persoonlijk echt door geraakt en las het boek in twee dagen uit, zo mooi was het. Je kunt je vast mijn enorme verbazing voorstellen toen pas na het lezen van het verhaal tot me doordrong dat de auteur een twaalfjarig meisje is!  Wat een talent en wat een verantwoordelijkheidsgevoel om te schrijven over bedreigde diersoorten en ook nog een deel van de opbrengst van je werk te doneren om mee te helpen met het beschermen van deze dieren. Lian Kandelaar is een heel bijzonder meisje met een prachtige missie die alle steun en lof verdient.

Bender is een ontroerend boek dat ogen opent en de lezer aan het denken zet. Een prachtig verhaal voor kinderen vanaf circa 8 jaar, maar ook voor volwassenen zeker de moeite waard om te lezen.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.