Besmeurde sneeuw: "Een spannende, maatschappelijk kritische thriller met hele actuele onderwerpen"

6-3-2017
Besmeurde Sneeuw

Besmeurde sneeuw

Besmeurde sneeuw is de nieuwste thriller van de Zweedse schrijver Christoffer Carlsson en opnieuw een boek met Leo Juncker. Het is een op zich zelf staand verhaal, maar soms wordt er in dit boek wel verwezen naar gebeurtenissen uit De toren van de dode zielen: het vorige boek met Leo Junker in de hoofdrol. Daarom zou ik wel aan willen raden om dat boek eerst te lezen.

Het is middernacht en het heeft net gesneeuwd als er op een binnenplaats in Stockholm een man wordt neergestoken. Het slachtoffer is Thomas Heber. Hij is wetenschapper aan de universiteit van Stockholm en doet onderzoek naar linkse en rechtse extremistische groeperingen. De enige getuige lijkt een kleine jongen te zijn die voor het raam staat van één van de flats die op de binnenplaats uitkijkt.

Leo Junker en zijn collega Gabriel Birck worden op deze zaak gezet. Juncker is pas twee weken weer aan het werk. Hij was op non-actief gesteld naar aanleiding van gebeurtenissen uit het vorige boek: De toren van de dode zielen. Junker heeft zijn behandelaar op het verkeerde been gezet zodat hij weer kon gaan werken, maar hij worstelt nog steeds met de nodige privé problemen en een pillenverslaving.

Stockholm

Spannend, maatschappelijk en kritisch

Op de computer van Thomas Heber wordt door Junker en Birck belangrijke informatie gevonden. Thomas heeft veel mensen uit de linkse- en rechtse extremistische groeperingen geïnterviewd. Uit deze interviews blijkt dat er een aanslag gepleegd gaat worden. Het is echter onduidelijk wie het slachtoffer is en waar en wanneer dit gaat gebeuren. Al de interviewkandidaten zijn anoniem en de interviews zijn alleen voorzien van een nummer. Thomas worstelde met deze informatie. Hij had zijn interviewkandidaten beloofd niets aan derden te zeggen en de resultaten alleen te gebruiken voor zijn onderzoek.

Gedurende het onderzoek komen Junker en Birck achter de namen van verschillende geïnterviewden. Over het algemeen wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Junker, maar soms ook vanuit het perspectief van deze jonge mensen. Daardoor is het niet alleen een spannende thriller, maar is het veel meer dan dat. Het gaat ook over vriendschap en verraad, discriminatie en politiek, de beïnvloeding van kwetsbare jonge mensen en verkeerde keuzes die soms gemaakt worden waardoor er geen uitweg meer lijkt te zijn. Omdat het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt verteld krijg je ook een kijkje in de levens van andere karakters. Dit doet Carlsson heel knap zonder een oordeel te vellen, waardoor je als lezer voor al deze mensen een bepaalde sympathie kunt krijgen. Ook wordt de gespannen en achterdochtige sfeer die in de stad heerst heel goed geschetst door de schrijver.

Besmeurde sneeuw is een spannende, maatschappelijk kritische thriller met hele actuele onderwerpen. Onderwerpen die zich niet alleen in Zweden afspelen maar in veel meer landen in Europa. Het is goed geschreven en het verhaal zit goed in elkaar. Zeker een aanrader om te lezen.