Header de zin van het leven
Header de zin van het leven

De zin van het leven ben je zelf van Anton Slotboom is een echte aanrader

07-04-2020

De zin van het leven ben je zelf van Anton Slotboom is een biografie over Jules Deelder. Doormiddel van oude interviews, archieven, bezoeken aan Rotterdam en omstreken, schetst de auteur het leven van Jules Deelder. Vanaf het moment dat hij geboren werd tijdens de Tweede Wereldoorlog tot en met zijn overlijden op 19 december 2019. Ook wordt de begrafenis van Deelder beschreven.

De rode draad

In het boek halen diverse mensen zoals John Buijsman en Bart Chabot herinneringen op aan Jules Deelder. De rode draad in de interviews die steeds weer naar voren komt, en ook in zijn hele leven, is dat hij altijd zichzelf bleef en altijd zijn eigen mening gaf. Geregeld volgt er na een hoofdstuk uit het leven van Jules Deelder, of na een herinnering van een persoon, een pagina met Sporen van Deelder waarop een foto van Jules Deelder staat zoals hij was en een gedicht die hij heeft geschreven.

Een perfect beeld

Aan de hand van zijn onderzoeken heeft de auteur een heel mooi beeld weten te schetsen van het leven van de bekende Rotterdammer. Geregeld moet je lachen om een anekdote. Bijvoorbeeld de anekdote van Loes Luca, wanneer ze samen met Jules Deelder en hun partners een dagje weg waren en Deelder een wit pak aan had waarvan de broek na een zweterige autorit niet meer zo wit was. Door de uitspraken die precies zo zijn geciteerd als Jules Deelder het gezegd heeft, heb je steeds het gevoel dat je hem hoort praten en ziet staan in een van zijn vele maatpakken, met zijn bril op en zijn haren strak naar achter gekamd.

"Al die veren in zijn reet, hij kreeg er maar pijn van, grapte hij zelfs een keer."

De herinneringen aan Jules Deelder

De fotokatern maakt het boek af. Je ziet dat Jules Deelder in de loop van de jaren nauwelijks verandert, hij wordt hooguit ouder. Het is alleen jammer dat er geen jeugdfoto's van Jules Deelder in staan. Al waren het er maar een paar, dan was de fotokatern completer geweest. Tijdens het lezen besef je dat Jules Deelder zoveel meer was dan een dichter en Rotterdams icoon, hij heeft zoveel meer gedaan. Hij heeft bijvoorbeeld muziek gemaakt, in reclamespotjes gespeeld, ook was hij een echte jazz-liefhebber en nog veel meer. Hij was een man die geen compromissen sloot en graag shockeerde met zijn uitspraken over bijvoorbeeld Hitler. Deelder was ook een lieve man die vol zat met humor.

Compleet plaatje

De zin van het leven ben je zelf van Anton Slotboom is een biografie die iedere Jules Deelder fan in zijn kast moet hebben staan. Sporen van Deelder en de fotokatern maken het boek compleet. De biografie vertelt over het veelzijdige leven van Jules Deelder. Hij heeft door de jaren heen veel meegemaakt en zijn leven geleefd zoals hij dat wilde. Iedereen die geïnterviewd is voor dit boek, vertelde over het algemeen alleen maar mooie herinneringen.