Bling Bling 1 - Diamantroof in Delhi: "Bling Bling is een ijzersterk verhaal"

31-5-2018
Bling Bling 1 Recensie Header

Eens moet de eerste keer zijn, dat is zo met alles op deze wereldbol. Voor de Vlaamse auteur Jan Van der Cruysse was dat het schrijven van zijn thrillerdebuut, Bling Bling 1 - Diamantroof in Delhi. Natuurlijk valt dat op maar als dat ook nog eens op 55-jarige leeftijd is, wordt het eigenlijk wel bijzonder. Die bijzonderheid groeit tot ongekende hoogte als dat debuut achtereenvolgens de Hercule Poirotprijs 2016 krijgt op de Antwerpse Boekenbeurs, de (helaas laatste) Diamanten Kogel won in begin 2017 en last but not least, de Schaduwprijs 2017. Inmiddels is het tweede deel verschenen en staat deel drie te trappelen om naar buiten te komen.

Het verhaal

De Georgiër Sergei Tokar werkt als diamantkoerier voor Medusa, een Antwerps bedrijf. In die hoedanigheid vertrekt hij met een partij diamanten ter waarde van ruim 4 miljoen. Op zijn bestemming, de luchthaven van Delhi, wordt hij in het herentoilet overvallen en ontdaan van de diamanten.

De veiligheidsdienst van Delhi-airport doet al het mogelijke om de daders te vinden maar moet helaas bekennen dat ze zijn verdwenen, met alle diamanten. Ook de collega’s op Zaventem starten een onderzoek omdat Brussel ook een rol heeft gespeeld bij de diefstal. Albertien van der Valk, werkzaam bij Dia-Securis, begrijpt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren omdat ze de hele transactie tot in de haarvaten heeft georganiseerd. Het vermoeden dat een van de weinige ingewijden heeft gelekt, vormt zich langzaam….

“Geloof me jongen: jij blijft buiten schot, wat er ook gebeurt. Zolang je je maar van de domme houdt.”

Kennis en informatie

Bling Bling is een ijzersterk verhaal over de internationale diamanthandel. Daarin is Antwerpen natuurlijk een groot en belangrijke speler op de wereldmarkt. Het is Van der Cruysse uitermate gelukt in een bijna bizarre schrijfstijl, dit complexe, internationale avontuur met veel dynamiek op papier te projecteren. Een imposante cast waarvan ieder die wordt genoemd, een duidelijke plaats krijgt in het geheel, speelt het spel dat voortdurend balanceert tussen dood en leven.

Waar en hoe de auteur zijn kennis en informatie heeft vergaard, is natuurlijk een geheim van zichzelf maar zijn research is zowel figuurlijk als letterlijk, grenzeloos geweest.

Met personages die meer dan voldoende zijn verdiept, laat hij ze als marionetten hun rol spelen. De dialogen zijn sterk geformuleerd. Uit het gedifferentieerd taalgebruik en de kleur die eraan wordt gegeven worden de vele verschillende emoties en karakters direct herkenbaar.

Meesterwerk

Met alle respect maar die veelzijdigheid is voor debutanten zeker geen gemeengoed. Veel lof is de auteur dan ook al toegesproken in de juryrapporten bij het toekennen van de prijzen. Een verhaal gedurende de ruim volle vijfhonderd pagina’s interessant houden waardoor de lezersaandacht geen moment verslapt, dat is voor een doorgewinterde auteur al geen sinecure. Als dan ook nog de talloze verhaallijnen en diverse lagen op het einde allemaal elkaars gezelschap opzoeken, kun je als lezer niets anders uitbrengen dan: meesterlijk!!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates