Bling Bling 2 - De Zaventemmers: "Ieder onderwerp is met zorg en kennis behandeld en neergezet"

31-5-2018
Bling Bling 2 De Zaventemmers Recensie Header

Na het verschijnen van Bling Bling 1, het debuut van Jan Van der Cruysse, behoeft zijn naam nog weinig introductie. Met de Hercule Poirot prijs, de laatst uitgereikte Diamanten Kogel en de Schaduwprijs mag je terecht spreken van een succes. Met het vervolg, Bling Bling 2 - de Zaventemmers, heeft de auteur de nominatie voor de short list van Gouden Strop in zijn zak. Geen alledaagse kost voor de jury’s van de verscheidene prijzenpotten.

Het vervolg

Het eerste deel kende natuurlijk geen echte oplossing. Het verwijt voor de diamantenroof ter waarde van ongeveer 4 miljoen, kostte Albertien Van der Valk haar baan bij Dia Securis, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de organisatie en beveiliging van het overvallen transport.
Inspecteur Beerke Wagenmaker is met haar team nog steeds op zoek naar de moordenaars van o.a. Sergei Tokar, de koerier die voor dood werd achtergelaten in de toiletgroep op Zaventem Airport.
Inmiddels hebben Albertien en Rik Donders de koppen bij elkaar gestoken voor het ontwikkelen van een groot plan. Het trio Boris Darsadze, Matge Dvali en Elisabed Medvedev trekken al moordend naar Georgië voor nieuwe opdrachten van Paata Sirbiladze.
Conclusie: niets is opgelost, niemand gearresteerd en er worden nog steeds vermoorde en verminkte lichamen gevonden waardoor het illustere trio zelf hun route door Europa via een bloedig spoor, zichtbaar achterlaten.

"Hij haalde woest naar haar uit, maar ze ontweek zijn mokerslag en stond meteen achter hem met haar ene hand rond zijn keel en de andere hand met het scheermes stevig tegen zijn mannelijkheid gedrukt."

Onvoorspelbaar

Bling Bling 2 heeft het vertrekpunt direct achter het slot van het eerste deel. De personages die het eerste deel hebben overleefd komen weer voor het voetlicht, de meeste in hun bekende rol en sommige denken er toch anders over en gaan met andere doelen het verhaal in. Verrassend voor de lezers en het maakt het verloop ook onvoorspelbaar. Alle korpsen blijven speuren naar de daders van de overval en de moordenaars die zich al moordend door Europa verplaatsen.

Beroepskennis

Het compliment voor de auteur begint na het lezen van dit deel steeds groter te worden. Dat hij veel beroepskennis heeft van alles wat op Zaventem Airport gebeurt, is duidelijk en ook begrijpelijk na zijn jarenlange loopbaan. Maar daarnaast beschikt hij over brede geografische kennis van de landen die in het avontuur worden aangedaan, verklaart hij de werking van een aantal wapens alsof hij er vertegenwoordiger in is. Terloops komen ook nog wat voertuigen van Russische makelij langsrijden en dit alles en nog veel meer krijgt allemaal de grootste aandacht van Van der Cruysse. Toelichtingen tot in de haarvaten, zonder dat het de lezer verveelt of het verhaal langdradig is.

Verteller

Naast een goede schrijver die over een beeldende pen beschikt, is Van der Cruysse ook een goed verteller. Of hij beschikt over een zeer brede kennis of zijn uren research zijn niet meer te tellen. Neemt niet weg dat deze verhalenreeks in je hoofd kruipt met al zijn sprekende karakters, of ze nu wel of niet sporen, dat doet er nog nauwelijks toe. Alles is interessant….

Soms is zijn schrijfstijl behoorlijk suggestief waardoor de lezer zijn of haar fantasie er op los kan laten en dat laatste smeuïge detail zelf mag invullen, meesterlijk!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates