De blindganger, feitelijk geen whodunnit maar een whydunnit

12-06-2017
De Blindganger

Igor Znidarsic is journalist en schreef onder andere voor HP/De Tijd, NRC Handelsblad en De Groene Amsterdammer. Hij werd geboren in Slovenië in voormalig Joegoslavië en kwam in 1968 op zijn elfde jaar met zijn ouders naar Nederland. Hij schreef eerder twee semi-autobiografische romans; Diepgevroren makrelen en De zevende zuster. De blindganger is zijn thrillerdebuut.

Franceska de Graaf probeert de lokale politie te overtuigen dat haar man Lodewijk toch echt wordt vermist. De politie geeft aan dat het nog te vroeg is om actie te ondernemen. Als even later een kraanmachinist bij het slopen van een oude boerderij in een ruimte onder de vloer een stoffelijk overschot vindt, is de link snel gelegd. De boerderij is oud, de ruimte onder de vloer onbekend bij de eigenaar, maar van vrij recente datum en het lichaam blijkt van advocaat Lodewijk de Graaf te zijn. Enkele weken eerder levend begraven en een langzame verschrikkelijk dood gestorven.
Door hoofdinspecteur Huib Westra wordt Bianca Uithuizen en haar mentor Joris Vischjager op de zaak gezet.
Het misdrijf breidt zich snel uit als in een bos het gespietste lichaam wordt gevonden van Onno van Schijndel. Westra roept de hulp in van professor Menno Haverkamp, een profiler die het onderzoeksteam kan helpen de dader te vinden. De relatie tussen beide vermoorde mannen is er een van jaren geleden, toen ze beiden op dezelfde school, in dezelfde klas zaten…

De blindganger
Het verhaal in De blindganger schetst het beeld van de ontwikkeling van iemand die door ervaringen in het verleden een ongekende en nauwelijks tembare haat heeft opgebouwd. Een kort moment weer met dat verleden in aanraking komen en er aan herinnerd worden is meer dan voldoende om een onbeheersbare wraak te ontwikkelen en daarmee het moment te omarmen om de rekening te presenteren en te zorgen dat die ook wordt voldaan. Dat vraagt iets over het neerzetten van personages. Voor alle personages die onderdeel zijn van de primaire verhaallijn, is dat meer dan naar behoren gedaan. Reacties in bepaalde situaties worden daarmee te begrijpen en deels geldt dit ook voor het uitdenken van strategieën en maken van plannen om het doel te kunnen realiseren.

In de opzet van de verhaallijn is geen logische tijdlijn gebruikt. Gebeurtenissen beginnen en het is aan de lezer om ze op je juiste plek in de tijdlijn te plaatsen. Dat dit nauwelijks voor problemen zorgt is volledig te danken aan de schrijfstijl van de auteur. In detail en concreet als het iets toevoegt en globaal als het kan.

Foto Bomen Blindganger

Gevoelens op een uiterst inlevende wijze
Het debuutthriller van Znidarsic is een verhaal over de ontwikkeling van een donkere geest waarin een gepest en vernederd persoon het niet meer voor elkaar krijgt daar redelijk mee te kunnen leven. Zijn leven is verwoest door alle pesterijen die hij over zich heen heeft laten komen terwijl de veroorzakers een geslaagde carrière achter zich hebben liggen en daar zichtbaar van genieten. Een eenzijdige ontmoeting met een van de pestvogels is voldoende om de vlam in de pan te laten schieten en daarna ontstaat een hopeloze situatie. Znidarsic beheerst de kunst volledig om gevoelens op papier, op een uiterst inlevende wijze te beschrijven. In dat deel van het verhaal schuilt de kracht. De ontwikkeling van een onzekere, zwakke geest, beïnvloed door alle pesterijen en vernederingen die uiteindelijk zijn leven hebben laten mislukken.

Voeg daar het aanvullende onderdeel bij hoe deze psychopathische geest zich door de jaren heen negatief heeft ontwikkeld en tegelijkertijd de opgekropte haat buitenproportioneel heeft laten groeien. Het gaat er hier niet om wie het heeft gedaan, maar waarom hij het heeft gedaan.

Dit thrillerdebuut gaat niet over een eenvoudige moord en een daaropvolgend politieonderzoek, maar over het ontstaan van woede en razernij die uiteindelijk excaleren in gruwelijke moordpartijen. De lezer leeft daar zo in mee dat de hoop op succes voor de moordenaar, tijdens het lezen alleen maar toeneemt.

De blindganger is een ijzersterk debuut op een formidabele wijze vormgegeven en aan het papier toevertrouwd. Het wachten is nu op de delen 2 en 3 van deze trilogie.

De blindganger is ook te lezen in Kobo Plus.