De gloed van gedoofde sterren: "Ling heeft zichzelf met dit deel absoluut weer verbeterd"

De Gloed Van Gedoofde Sterren Recensie Header

Het eerste deel in de Ventura-Saga van Kate Ling, Eenzaam en extreem ver weg, vond ik verrassend goed. Hier en daar miste er nog een zekere diepgang, maar ik vond het wel een interessant boek. Vooral het leven op een ruimteschip trok mij enorm in het verhaal. Dat ruimteschip is in dit vervolg helemaal weg. Jammer? Misschien een beetje. Maar toch is De gloed van gedoofde sterren echt een heel tof boek.

In dit tweede deel moet Seren zien te overleven op een onbekende planeet. Nadat ze met haar beste vriendin, haar grote liefde en… tja, wie eigenlijk, van het ruimteschip is gevlucht, moeten ze met zijn vieren zien te overleven op een nieuwe planeet. Vol gevaren en zonder eten en drinken. Ze hebben alleen elkaar. Kan dit bijzondere groepje het hoofd koel houden en overleven?

Cover

Laat ik beginnen met the obvious reason waarom je dit boek in je kast moet hebben staan: die cover! Ik weet dat dat uiteraard niet de juiste reden is om een boek in je kast te willen, maar toch… Die details. Prachtig gewoon. Je kunt uren naar de kleurexplosie kijken en je raakt er gewoon niet op uitgekeken. Daarbij zijn de kleuren en afbeeldingen voor mijn gevoel een perfecte afspiegeling van het eiland. Het past dus perfect bij het verhaal zelf.

Nieuwe setting

Gelukkig zijn er absoluut nog genoeg andere redenen waarom je De gloed van gedoofde sterren ook moet lezen. Zoals alleen al het verhaal zelf. Na een bijzonder eerste deel op een ruimteschip, is de setting veranderd. Seren, Dom, Mari en Exra zijn geland op de planeet en moeten zien te overleven. Hierdoor verandert de sfeer in het verhaal duidelijk en dat is interessant. Je leert de personages net iets anders kennen nu ze op zichzelf zijn aangewezen en moeten zien te overleven. Dit vind ik erg fijn. Hoewel ik soms nog een beetje moeite heb écht hoogte te krijgen van de personages, heb ik wel het gevoel dat ik ze beter ben gaan leren kennen en dat is precies waar ik in dit deel op had gehoopt.

Vooral bijzonder aan het verhaal vind ik verder de enorm levendige, bijzondere planeet die Kate Ling heeft bedacht. En dan vooral de manier waarop ze die omschrijft. Met zoveel detail en letterlijk en figuurlijk zoveel kleur. Ik zag het helemaal voor me. Ik had tijdens het lezen echt het gevoel zelf ook op het eiland te zijn en dat is precies wat je als lezer wilt. Het eiland wordt door Ling goed gecombineerd met de gevaren van een (on)bewoonde wereld. De dood ligt om te hoek en als het even goed mis gaat, voel je dat als lezer wel even binnenkomen! Huxley is je rijkste fantasie, maar op sommige momenten ook je ergste nachtmerrie en dat maakt dit boek tot een must-read.

"als je fan bent van bijzondere settings en gedetailleerde omschrijvingen, overgoten met liefde en hier en daar wat spanning, dan moet je dit boek zeker lezen!"

Standaard?

De verhaallijn is echter nog niet helemaal optimaal voor mijn gevoel. Enerzijds vind ik het namelijk nog een beetje standaard. Het doet me een beetje denken aan De 100 van Kass Morgan. Een groep jongeren belandt op een onbewoond eiland, probeert te overleven en ontdekt dan dat er toch mensen wonen. En dan is er nog een liefdesrelatie die helemaal in het water valt en dan aan het eind is alles weer goed. Heel kort door de bocht. Er zitten wel kleine details in die absoluut de moeite zijn, zoals de identiteit van het volk en het mysterieuze koraal. Voor mij is het echter niet voldoende om er een meesterwerk van te maken. Anderzijds: dit zijn wel echt de kleine details, dus waar hebben we het in hemelsnaam over…

Must-read!

De gloed van gedoofde sterren van Kate Ling is een mysterieus, dodelijk, kleurrijk en meeslepend verhaal. Je moet de enigszins cliché voortzetting van het verhaal voor lief nemen, maar als je fan bent van bijzondere settings en gedetailleerde omschrijvingen, overgoten met liefde en hier en daar wat spanning, dan moet je dit boek zeker lezen! Ling heeft zichzelf met dit deel absoluut weer verbeterd en ik kan niet wachten tot haar volgende boek.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.