De grootste griezel: “Een waar (voor)leesfeest”

Header Een Grote Griezel

‘Ik ben de grootste griezel die er bestaat!’, roept de spin.
‘Niemand is zo akelig, griezelig, monsterlijk, gruwelijk, afschuwelijk eng als ik’.

Maar daar zijn de andere dieren het niet mee eens. Wie is dan wel de grootste griezel van het bos?

Een waar leesfeest
Ik sla zojuist het boek ‘De grootste griezel’ dicht met een enorme lach op mijn gezicht. Wat een heerlijk einde heeft dit schitterende prentenboek! Ik verklap natuurlijk helemaal niets, maar het is absoluut origineel, verrassend en ontzettend komisch…
Maar voor je bij dat einde bent heb je al een waar leesfeest achter de rug. Wie een beetje bekend is met het werk van Loes Riphagen weet dat zij fantastisch kan tekenen en van haar boeken vaak ware kunstwerkjes weet te maken. Ook de vormgeving van ‘De grootste griezel’ is een lust voor het oog. Het knalrode omslag springt meteen in het oog en ook in de rest van het boek steken de zwart-witte illustraties prachtig af tegen de felgekleurde pagina’s. Heel aantrekkelijk, zeker ook voor jonge kinderen.

Leuk om voor te lezen
De dieren in het verhaal zijn allemaal heel sprekend weergegeven. De illustraties spreken bijna voor zichzelf en de weinige tekst die het boek bevat is dan ook ruim voldoende om het verhaal compleet te maken. De constante herhaling van de zin ‘Echt niet! Ik ben de grootste, gruwelijkste, akeligste, monsterlijkste, engste, afschuwelijkste griezel die er bestaat’ maakt het boek heel leuk om voor te lezen en om naar te luisteren. De tekst wordt al snel voorspelbaar wat voor jonge kinderen heel uitnodigend werkt. Ze kunnen het verhaal al snel mee ‘lezen’ waardoor ze als vanzelf heel erg betrokken zijn bij het boek.

Spannend op een veilige manier
‘De grootste griezel’ is spannend, maar op een hele leuke en veilige manier. Dieren spreken altijd enorm aan en door de komische ondertoon van tekst en tekeningen blijft dit verhaal vooral heel erg leuk. Precies eng genoeg om in de veiligheid van het gezin of de klas de eerste stappen te zetten binnen het fenomeen griezelen. Het boek past perfect in het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar en is een prachtig werk om ook met de allerjongsten (vanaf ca. 3 jaar) spannende momenten te beleven. Wie van prentenboeken houdt en graag voorleest aan jonge kinderen mag dit pareltje niet missen!