Header de wrede prins idee 6
Header de wrede prins idee 6

Laat je door De wrede prins van Holly Black meeslepen in een verslavende wereld vol magie, liefde en politieke intriges

30-04-2020

Holly Black is de internationale bestsellerauteur van verschillende fantasyseries, waaronder de verfilmde Spiderwick Chronicles en de Magisterium-serie, die ze samen met Cassandra Clare heeft geschreven. Sinds kort is de Nederlandse versie van The Cruel Prince uitgebracht, genaamd De wrede prins. Een heerlijk fantasievol verhaal waar je in meegezogen wordt en waar je niet meer uitkomt tot je aan het einde bent beland. En zelfs dan weet Holly Black je nog in haar greep te houden.

Elfhame

Het verhaal draait om Jude die samen met haar twee zussen uit de mensenwereld is ontvoerd door een rare man met puntige oren. De man blijkt de vader te zijn van haar oudste zus. Geen wonder dat ze altijd van die puntige oren had. Ze komen terecht in Elfhame, een fantasievolle wereld gevuld met magie en gekke wezens. Jude en haar tweelingzus Taryn hebben het niet makkelijk in deze wereld en ondergaan veel pesterijen en bedreigende situaties. Ze worden gediscrimineerd, omdat ze mens zijn en de inwoners van Elfhame kijken op ze neer. De arrogante prins Cardan en zijn vriendenclub zijn het ergste van allemaal. Maar toch voelt Jude zich tot hen aangetrokken, met name tot Cardan. Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Eindelijk lijkt Jude haar plek in Elfhame gevonden te hebben, maar in Elfhame is niets wat het lijkt.

Cliché of toch niet?

Toen ik in dit boek begon en de achterflap had gelezen, had ik in eerste instantie verwacht dat het een cliché Young Adult fantasy boek zou zijn waarin het verhaal alleen zou draaien om het hoofdpersonage dat een hevige crush krijgt op een ander personage. Dit was gelukkig niet het geval. In het boek merk je wel dat prins Cardan en Jude elkaar veel voor de voeten lopen en dat er toch een bepaalde aantrekkingskracht tussen hen is, maar dit is niet de rode draad van het boek. Het verhaal richt zich meer op de fantasievolle elementen die zich in Elfhame bevinden zoals de vruchten en de drank die je als mens kunnen bedwelmen en betoveren. En alle prachtige gedaantes die zich in Elfhame bevinden. Daarnaast staat Jude haar persoonlijke ontwikkeling in Elfhame en de manier waarop zij zich omhoog probeert te werken in deze wereld centraal. Ze is een personage dat sterk in haar schoenen staat en zich niet van de wijs laat brengen door anderen. Dat maakt het verhaal ook heel erg leuk om te lezen.

"Natuurlijk wil ik zijn zoals zij. Ze zijn prachtig, als zwaarden gesmeed in een hemels vuur. Cardan is nog mooier dan de rest. Hem haat ik nog het allermeest. Ik haat hem zo erg dat soms, als ik naar hem kijk, ik nauwelijks kan ademhalen.”

Escapisme

Wanneer je dit boek leest, zit je vanaf de eerste bladzijde al gelijk in het verhaal. Je wordt langzamerhand meegezogen. Je verlaat even je eigen wereld en komt terecht in Elfhame. Als lezer droom je in feite weg met het verhaal. Holly Black heeft een hele fijne schrijfstijl. Het is vlot geschreven en ze weet alles in Elfhame met een vleugje magie te besprenkelen. Ze heeft het verhaal zo geschreven dat je niet eens hoeft te wennen aan de nieuwe wereld waarin je, je bevindt. Je hoeft je niet te oriënteren. De manier waarop Holly Black het allemaal beschrijft, komt namelijk allemaal heel natuurlijk over. Daarnaast wordt er een duidelijk beeld gevormd van Elfhame door middel van een kaart voorin het boek. Dit helpt al bij het schetsen van een beeld in je hoofd. Verder is de hardcover versie van De wrede prins een speciale editie met prachtige getekende representaties van twee van de hoofdpersonages: prins Cardan en Jude. Wanneer je het boek openslaat, proef je al gelijk de sfeer en de magie van het verhaal door die plaatjes. Het gevaar en de verleidelijkheid spat van de pagina’s af. De duistere en aantrekkelijke blikken van Jude en Cardan rusten op je en je bent benieuwd wat ze voor je in petto hebben, dus je bladert snel verder naar het eerste hoofdstuk.

Verslavende serie

De wrede prins is onderdeel van de Elfhame-trilogie. Tot nu toe is alleen De wrede prins nog vertaald naar het Nederlands. De andere twee delen: The Wicked King en The Queen of Nothing zijn enkel nog in het Engels beschikbaar. Ik heb ondervonden dat het eerste deel De wrede prins erg verslavend is en binnen no time had ik het boek dan ook uit. Wanneer je op de laatste bladzijde aangekomen bent, hunker je eigenlijk naar nog een bladzijde. Je wil gewoon niet dat dit het einde van het boek is. Holly Black houdt je gedurende het hele verhaal stevig in haar greep en zelfs als het boek uit is, laat ze je nog niet los. Je wil gewoon weten hoe het verder gaat. Voor je het weet heb je alweer het volgende deel besteld. De wrede prins is een geweldig boek om mee te ontspannen en te ontsnappen naar een magische wereld. Het is een verslavende binge-read-waardige boekenserie.

Header ik lees thuis

#IkLeesThuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. En wij dragen graag ons steentje bij.

© Foto CPNB #ikleesthuis

Foto profiel CMS
Tessa Beijnon