Het dossier: ‘‘Realistisch, als een foto van het verleden’’

04-09-2017
Hetdossier

Tot het verschijnen van haar thrillerdebuut Vrij uitzicht in 2013, dat meerdere nominaties in de wacht sleepte, kende niemand Anya Niewierra nog als auteur. Die tijd ligt alweer enkele jaren achter ons en gelukkig heeft ze naast haar drukke baan, de nodige uren weten te vinden om haar schrijftalent niet te laten inslapen. Met evenveel passie waarmee ze ‘haar’ Limburg onder toeristische aandacht weet te brengen, heeft ze zich op een tweede verhaal gestort dat onlangs is verschenen. Met een opvallende en mooie cover die direct de aandacht trekt in boekwinkels, ligt Het dossier ongeduldig te wachten om gelezen te worden.

Dagenlange slaap
Josta Bresse woont in Limburgs Mechelen en als ze op een ochtend wakker wordt voelt ze dat er iets anders is dan normaal. Ze heeft ongekend lang geslapen en tijdens het douchen merkt ze dat er ook lichamelijk iets is veranderd. Uiteindelijk krijgt ze van haar huisarts dokter Wiemer te horen dat tijdens haar dagenlange slaap een nier is verwijderd. Met behulp van haar buurvouw Eva Hermans probeert ze wat zaken op een rij te krijgen. Dat blijkt onmogelijk zonder terug te gaan naar herinneringen in haar verleden. Het is die geschiedenis die haar voor het leven heeft getekend en nooit meer uit haar geheugen zal verdwijnen.

Raadselachtig verleden
Als kind werd bij haar een buitengewoon teken- en schildertalent ontdekt dat, onder het bewind van de Oost-Duitse Stasi, verder werd ontwikkeld en daarna schandalig misbruikt.
Na een aantal opeenvolgende gebeurtenissen rondom haar woning, ontdekt de gealarmeerde politie dat Josta de persoon die ze zegt te zijn, niet kan zijn omdat die jaren geleden is overleden. Het is aan Josta om te bewijzen dat het verleden in scene is gezet en zij toch is wie ze zegt te zijn…

Spannende setting
Het dossier is een verhaal waarin een zwaar beschadigde en getraumatiseerde Josta terug moet naar een ontvlucht en verlaten verleden waar ze eigenlijk zo ver mogelijk vandaan wil blijven. Maar om haar waarheid te kunnen bewijzen zal ze de mensen moeten vinden die haar alle leed hebben aangedaan. Niewierra heeft in een psychologisch spannende setting, een met veel gevaar een beladen verhaal neergezet. Qua beleving zullen de aandachtige lezers twijfelen of zelfs ontkennen dat dit fictie is.

Onverwacht slot
Niewierra heeft voor deze zeer goed ontwikkelde verhaallijn een aantal personages neergezet die sterk tot de verbeelding spreken. Wanneer lezers zich het lot van karakters emotioneel aantrekken, heeft een auteur haar doel bereikt. In Het dossier gebeurt zelfs meer dan dat. De geloofwaardigheid van de personages is zo hoog dat zelfs de door hen vertelde leugens aannemelijk klinken. Complimenten aan Niewierra voor de sfeerbeschrijving van het vroegere Oost-Duitsland en de contrasten met het vrije westen. Alle onderdelen die van een verhaal een topverhaal kunnen maken, zijn zo goed met elkaar in balans gebracht, waardoor de aandachtige lezer het ook fysiek ziet gebeuren. Waarbij na alle antwoorden zelfs nog ruimte wordt gegeven aan een onverwacht slotakkoord. Een groot compliment is hier zeker op zijn plaats!