Recensie over Het geluksgevoel van Eric Mijnster

13-12-2017

Eric Mijnster (1988) is bekend van zijn blog Gespleten asfalt en de documentaire Omdat ik het wil. Hij vertelt zijn verhaal voor groepen en in het theater, en heeft er een boek over geschreven: Het geluksgevoel.

Het geluksgevoel
“Als de juffrouw aan de kinderen vraagt wat ze willen worden als ze later groot zijn, lacht Eric Mijnster. Hij zegt: 'Gelukkig.' Het zevenjarige kereltje spreekt op dat moment zijn diepste drijfveer uit. Want hoe het woord ‘gelukkig’ ook tot de verbeelding spreekt: Wat is het eigenlijk? Hoe word je dat? Wat is ervoor nodig? En wie leert je wat ‘gelukkig’ is?”

Wat er aan bod komt
In Het geluksgevoel beschrijft Eric Mijnster persoonlijke gebeurtenissen uit zijn leven, over: zijn moeilijke jeugd, angsten, communicatie, superfocus, flow, het maken van keuzes, verlangens, wilskracht, passie, ontdekken, zijn indrukwekkende fietstocht tijdens La Route des Grandes Alpes, bijzondere ontmoetingen, het busleven, genieten, en uiteindelijk zijn weg naar geluk.

Het busleven
Kort na de zware fietstocht door de Westelijke Alpen zegt Eric de huur van zijn appartement op. Hij zet al zijn spullen te koop en besluit in een bus te gaan wonen. Zijn nietsontziende zoektocht brengt hem ongekende ervaringen, prachtige ontmoetingen en essentiële inzichten.

“In flow ga ik zo op in een activiteit, dat ik het beleef alsof ik de activiteit ben. Intense rust, totale vanzelfsprekendheid, het vervagen in het moment en daardoor de beleving dat tijd en plaats niet bestaat.”

Mijn mening
Het boek is prachtig geschreven, met veel metaforen. Af en toe beleefde ik even een kippenvelmomentje, maar bepaalde dingen werden ook regelmatig herhaald, wat voor mij niet echt meerwaarde had en mij even uit het moment haalde. Maar dat komt misschien ook omdat het boek redelijk filosofisch is, daar moet je van houden. Je leest dit boek niet alleen, maar wordt ook echt aan het denken gezet. Als je dat niet doet, begrijp je het verhaal waarschijnlijk niet.

Conclusie
Dit boek beschrijft niet alleen het indrukwekkende verhaal van Eric Mijnster, maar zet je tegelijkertijd aan het denken over je eigen leven, je eigen geluk. Durf jij de volgende sprong in het diepe nog niet te nemen? Dan kan dit boek je daar zeker bij helpen. Een ontroerend en inspirerend boek.

Tess
Tess Hakvoort