De Header Jo Claes

Het gewicht van de haat: "Deze Vlaamse schrijver weet met zijn unieke combinatie van spanning en mythologie de lezer te boeien."

19-2-2018

De Vlaamse schrijver Jo Claes, inspireerde mij tijdens de uitreiking van de Gouden Strop 2015. Hij won deze prijs met zijn boek De Mythe van Methusalem. In zijn speech haalde hij de helaas aanwezige grens tussen Vlaanderen en Nederland aan. De moeizame verkoop van boeken van Vlaamse schrijvers in Nederland en andersom. Dit zette mij aan het denken, aangezien ik altijd al een zwak heb gehad voor de liefelijke taal, de mooie omgeving welke in Vlaamse boeken terug te vinden is. Sindsdien heb ik een missie; ik hoop samen met Bol.com meer aandacht aan Vlaamse auteurs te kunnen geven. De boeken van Jo Claes bevatten allemaal een mythologische, hagiografische en iconografische insteek, zo ook Het gewicht van de haat. Dit is het elfde deel in de serie met de Leuvense hoofdinspecteur Thomas Berg.

Wanneer er in Leuven een 250 tal Syrische vluchtelingen worden gehuisvest, komen de bewoners in opstand. Als onder verdachte omstandigheden twee mensen komen te overlijden, wordt Berg met zijn team op het onderzoek gezet. Een onderzoek wat het team aardig op de proef stelt. Weet Thomas Berg dit onderzoek tot een goed einde te brengen? Of keert het lot zich tegen de Leuvens politie?

De cover van Het gewicht van de haat heeft, net als de andere boeken van Claes, een iconische afbeelding. Het past helemaal in de serie. De afbeelding heeft een speciale rol in het verhaal. De manier waarop Claes schrijft is uniek te noemen, de diepgang die hij door de historische aspecten toevoegt, maakt de verhalen origineel en bijzonder. Deze unieke toevoeging aan het verhaal geeft Jo Claes gedoseerd mee, hij brengt het op een luchtige manier wat juist een extra dimensie geeft. Thomas Berg, de hoofdpersonage van de verhalen van Claes heeft deze “tic” (de voorliefde voor de oudheid), wat hem een heel eigen, interessant karakter geeft.

Ditmaal wordt het team van Thomas Berg danig op de proef gesteld, de meerdere verdachten maken het voor de leden van de Dienst Geweld niet gemakkelijk. Jo Claes houdt de lezer lang in spanning. Tot het einde toe blijven er plottheorieën mogelijk. Dit ingrediënt geeft het boek een heerlijke leesflow, je merkt al snel dat je nieuwsgierigheid het wint van de tijd. Wegleggen zal menigeen moeite kosten.

"Achter elk misdrijf zit een verhaal en elk misdrijf is een verhaal op zich. Maar wat was het verhaal achter deze aanslagen?"

Het gewicht van de haat speelt zich af in Leuven en gedeeltelijk in Gent. Jo Claes schetst deze steden zo pittoresk met de karakteristieke informatie over de gevels en historische betekenis ervan, dat het boek ook een onderwijzende ondertoon heeft. Niet belerend, maar interessant. Verder merk je weinig van de Vlaamse achtergrond van de schrijver. Zijn schrijfstijl en woordkeuze zijn over het algemeen erg vernederlandst, soms merk je een klein Vlaams tintje in de zinsopbouw of een typisch Vlaams woord, maar verder zou je aan de schrijftaal niet kunnen aflezen dat de schrijver uit België komt.

Jo Claes weet je met zijn verhalen te vermaken, het unieke karakter zal je interesse wekken, dit maakt Het gewicht van de haat tot een aanrader, een goede combi van fijn opgebouwde spanning, interessante achtergrondinformatie en aantrekkelijke personages.

Deze schrijver verdient meer aandacht in Nederland. De Thomas Berg-serie zal menig boekenfan enthousiast maken. Wanneer je eenmaal een boek van Jo Claes hebt gelezen, ben je al snel fan van zowel de schrijver als de hoofdpersonage Thomas Berg.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.