Het Hoort Er Allemaal Bij

Het hoort er allemaal bij: “Meer dan een verhaal over vaderschap”

Dat kersvers ouderschap niet altijd rozengeur en maneschijn is, zal niemand verwonderen. Hoewel er al heel wat romans over geschreven zijn, wagen maar weinig mannelijke auteurs zich aan dit onderwerp. In 2003 beschreef Sander Pleij in Man krijgt kind hoe een moderne man de zwangerschap van zijn partner ervaart. Bij de Italiaanse auteur Fabio Volo staat de periode na de geboorte centraal; wat gebeurt er met een koppel wanneer ze niet enkel rekening moeten houden met elkaar, maar ook met een baby? De eerste zinnen van hoofdpersonage Nicola zetten de toon: “Voor een gelukkig stel is niets gevaarlijker dan een kind. Een kind is geen lijmmiddel, maar een ontstekingsmechanisme dat mensen uit elkaar drijft, naar twee tegenovergestelde hoeken van een kamer.”

Herkenbaar en geloofwaardig
Ondanks het confronterende eerste hoofdstuk is Het hoort er allemaal bij absoluut geen negatief boek. Wel integendeel, Nicola blikt terug op de dag dat hij zijn vriendin Sofia voor het eerst zag en wat volgt is een prachtig liefdesverhaal waarbij meteen komaf gemaakt wordt met het cliché van de Italiaanse macho. Op het moment dat Nicola kennismaakt met Sofia laat hij alles vallen om bij haar te kunnen zijn. Zij wordt het centrum waarrond hij zijn toekomst bouwt. Ze vormen een herkenbaar en geloofwaardig koppel, waardoor je als lezer gemakkelijk met hen meeleeft. Hun vreugde bij de geboorte van hun zoon Leo wordt ontroerend mooi beschreven, maar door de openingszinnen van de roman weet je ook dat de idylle doorbroken zal worden.

De balans is uit evenwicht
Het is echter pas wanneer de herhaling en routine toeslaat dat de verhoudingen verschuiven: “Ik kwam thuis van mijn werk en vroeg haar hoe het was gegaan, maar ze had nooit iets anders te vertellen dan hoe vaak Leo had gepoept en hoelang hij had geslapen.” Op een heldere, eigentijdse manier wordt beschreven hoe Nicola zich steeds meer uitgesloten voelt: Leo en Sofia vormen het duo waar hij doelloos rond cirkelt. De verwachtingen die Nicola en Sofia ten opzichte van elkaar en van hun gezinsleven hebben, staan plots haaks op elkaar. De balans tussen hen is uit evenwicht en ze bevinden zich continu op een verschillend niveau. Die onbereikbaarheid frustreert Nicola en heeft een invloed op de manier waarop hij naar zijn zoon kijkt. Hij twijfelt aan zijn rol als vader en mist de man die hij voor de geboorte van Leo was.

Van begin tot eind geëntertaind
Miriam Bunnik en Mara Schepers leveren een puike vertaling af die de cadans van het Italiaans zo goed weergeeft dat je je meteen in het bruisende Italië waant. Er zit vaart in dit boek. De lezer wordt van begin tot eind geëntertaind met herkenbare, grappige, maar ook hartverscheurende taferelen uit een alledaags gezinsleven. Nicola’s interne strijd zorgt voor een strakke spanningsboog omdat de lezer hoopt dat hij en Sofia elkaar terug zullen vinden. Of goede bedoelingen genoeg zijn om de balans te herstellen, is echter maar zeer de vraag.

Het hoort er allemaal bij is meer dan een verhaal over vaderschap. Het is eveneens een roman over de liefde en over Nicola’s zoektocht naar zichzelf. Het resultaat is een mooi, gevoelig boek dat door de humor op geen enkel moment melodramatisch wordt.