Het huis De Medici: "Strukul brengt door zijn schrijfstijl de personages weer tot leven"

20-6-2018
Het Huis De Medici Recensie Header

Matteo Strukul is bezig met een trilogie over een van de meest bekende Italiaanse families uit de geschiedenis: De Medici. In het eerste boek vertelt hij (ietwat geromantiseerd) het levensverhaal van Cosimo de Medici, in dit tweede boek: Het huis De Medici volgen we diens kleinzoon Lorenzo de Medici.

De aantrekkingskracht van macht

Lorenzo wordt tegen zijn wil redelijk jong het hoofd van de machtigste familie in Florence. Hij is vastbesloten om zijn vader en grootvader eer aan te doen en de stad te laten floreren. Maar de macht is erg aanlokkelijk. Daar komt hij al snel achter, en dan blijkt het moeilijk te zijn om nog een neutrale blik op de ontwikkelingen in de stad te houden…

Liefde is kwetsbaarheid

Lorenzo wordt uitgehuwelijkt aan Clarice Orsini, een lid van een invloedrijke Romeinse familie. Niet heel ongewoon in die tijd, maar Lorenzo heeft zijn hart al verloren aan een heel andere vrouw. Hij weet dat hij nooit met haar zal kunnen trouwen, hoewel dat wil niet zeggen dat hij haar helemaal uit zijn leven kan verbannen. En dat weten zijn vijanden natuurlijk ook...

Een leven in een boek

Ook dit boek van Strukul heb ik ademloos uitgelezen. Hoewel de hoeveelheid namen en het tempo waarmee Strukul van standpunt verwisselt nog steeds verwarrend kunnen zijn, is het boek prima leesbaar. Ook nu worden er soms maanden, zo niet jaren overgeslagen om een goed overzicht te kunnen geven van het leven van Lorenzo. Dat moet ook wel, anders kan je nooit een heel leven van iemand in een boek stoppen natuurlijk.

"Strukul brengt door zijn schrijfstijl de personages weer tot leven en hij omschrijft de stad zo, dat het net is alsof je er zelf bent"

Misleidende flaptekst

De flaptekst van Het huis De Medici is in dit geval wel misleidend. Daar wordt gesproken over de moord op broer Guiliano, maar dat gebeurt pas redelijk richting het einde van het boek (lees: bladzijde 241 van de 310!). Dus de ‘periode van geweld en wraak, die nog lang zal duren…’ die hierna op de flaptekst aangekondigd wordt, wordt juist maar heel kort beschreven. Dit boek draait vooral om de politieke spelletjes daaraan voorafgaand, en dat maakt het juist zo sterk.

De Medici tot leven gewekt

Als je als recensent loopt te zeuren over de flaptekst, weet je dat er verder dus weinig aan te merken valt op het boek, en dat klopt nu ook wel. Strukul brengt door zijn schrijfstijl de personages weer tot leven en hij omschrijft de stad zo, dat het net is alsof je er zelf bent (geweest). Kunstkenners kwamen in het eerste boek al Brunelleschi tegen, dit keer speelt er een ander groot meester een rol: Leonardo da Vinci! En mocht je erover twijfelen: het boek is ook goed te volgen als je het eerste deel niet hebt gelezen, want alle personages worden goed geïntroduceerd.

Op naar het laatste boek van de trilogie: het verhaal van Caterina de Medici (verwacht: augustus dit jaar)!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates