Het onhandige kind: "Een zeer aangrijpend verhaal"

Door: Silvie
22-11-2017
Recensie Het Onhandige Kind Header New

“Soms luister ik naar muziek uit onze kindertijd, en ik zou willen dat de muziek haar weer in mijn herinnering kan terugroepen, maar de muziek roept niets op, want we waren niet samen, we hebben niet dezelfde jeugd gehad” – het broertje.

Over het boek

Alexandre Seurat

Het onhandige kind

Dit is het verhaal van Diana, een 8-jarig meisje dat vermoedelijk wordt mishandeld door ouders, verteld vanuit de mensen om haar heen. Haar oma, tante, leerkrachten en broer en Diana zelf komen aan het woord en vertellen stukje bij beetje wat er met haar is gebeurd.

Machteloos

Wanneer Diana wordt geboren, wordt ze in eerste instantie afgestaan door haar moeder, maar na een tijdje verandert ze van gedachten en haalt ze Diana terug. Haar ouders komen weer bij elkaar en Diana groeit op, maar niet gelukkig. De moeder en tante van Diana vermoeden dat Diana wordt mishandeld, maar voor elk wondje en elke blauwe plek wordt een plausibele verklaring gegeven. De familie staat machteloos.

Steeds opnieuw verhuizen

Als Diana naar school gaat, vallen haar verwondingen ook daar op. Er wordt een onderzoek gestart, maar dat levert niets op, want Diana zelf verklaart dat ze “gewoon een heel onhandig kind” is en dat haar ouders haar met geen vingers hebben aangeraakt. Steeds wanneer het erop lijkt dat er een doorbraak komt in het onderzoek, verhuizen de ouders en gaat Diana naar een nieuwe school. Totdat ze op een dag helemaal niet meer naar school komt…

Het onhandige kind is een zeer aangrijpend verhaal over een mishandeld meisje, dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De machteloosheid en frustratie van de mensen in Diana’s omgeving druipt van de bladzijden af, en ook als lezer wil je niets liever dan Diana redden.

Prachtig geschreven

Het boek is niet erg dik en je leest het zo uit, omdat je wilt weten hoe het afloopt. Maar wees gewaarschuwd: dit verhaal blijft nog dagenlang in je hoofd zitten. Het is extra triest als je bedenkt dat dit slechts het verslag is van één geval van kindermishandeling, terwijl in werkelijkheid veel meer kinderen deze lijdensweg moeten doorstaan. Het onhandige kind is een prachtig geschreven, beklemmende roman waardoor je je (weer) bewust wordt van deze gruwelpraktijken. Na afloop ben je niet vrolijk, maar desondanks verdient het boek het om gelezen te worden.

Meer aangrijpende literaire romans

Silvie Silvie
Praat mee