Hoe word ik beroemd?: "Een luchtig boekje met praktische adviezen om meer bekendheid te krijgen."

Door: Katrien
01-09-2017
Hwibheader

In Hoe word ik beroemd? ontvouwt Lenneke van Ingen de geheimen van succes en vertelt zij wat ervoor nodig is om op te vallen tussen de vele ambitieuze bloggers, vloggers, presentatoren en televisie-kandidaten. Je leert ontdekken wat jou uniek maakt, je leert hoe je een netwerk opbouwt en je krijgt praktische adviezen.

Wat vind ik?
Verwacht geen ultieme handleiding om beroemd te worden. Wel een boekje dat je een aantal inrijpoorten en mogelijkheden voorschotelt om aan een televisiecarrière te beginnen. Het boek is uiteraard Nederlands getint met tal van voorbeelden van Nederlandse talenten. Niemand deed bij mij (als Belg) echt een belletje rinkelen maar de programma's waar ze aan gelinkt werden, deden dat gelukkig wel. Expeditie Robinson en De Mol zijn niet bepaald kleine namen.

Lenneke van Ingen (auteur)
Lenneke Van Ingen begon ooit zelf als tv-maker. Ze schakelde vervolgens over naar castings en intussen is ze manager van jong Nederlands talent. Ze probeert overal potentieel talent te spotten en neemt hen onder haar hoede. Samen met het talent stippelt ze een traject uit om een (tv-)carrière op te bouwen. Drie dingen vallen me echt op: je hebt uiteraard een grote portie geluk nodig, je moet de juiste mensen kennen en je moet er hard voor werken. Een (tv-)carrière krijg je niet zomaar in de schoot geworpen.

Ze vertelt vooral haar eigen verhaal. Hoe ze zelf haar carrière opbouwde, hoe ze een eigen zaak uit de grond stampte en daar verdomd hard voor moest knokken en ook hoe ze jonge Nederlandse talenten mee naar de top hielp/helpt. Het boek wisselt verhalen met korte kennismakingen met de talenten die ze begeleidt. Halverwege het boek had ik een dubbel gevoel. Enerzijds klonk het allemaal veel makkelijker dan het is, en anderzijds snapte ik wel wat Lenneke duidelijk wilde maken.

Steeds meer online
Opvallend is dat het niet alleen om tv draait maar dat ook online steeds meer een rol speelt. Beroemd worden kan je immers ook op YouTube. De tijd dat je enkel beroemd werd door met je kop op tv te komen, is allang voorbij. Het gevolg is dat alles veel vluchtiger is en je snel weer vergeten bent. Anderzijds krijgt ook iemand zonder connecties bij de televisie de kans om op te vallen en een carrière op-/uit te bouwen.

Luchtig boekje
Hoe word ik beroemd is een luchtig boekje. Het is niet dé manier om beroemd te worden maar geeft wel een aanzet.

Meer boeken over persoonlijke groei