Hof Van Doorns En Rozen Serie

Ben jij al op de Hof van Doorns en Rozen-trein gestapt?

22-06-2017

Zaten jullie er ook met smart op te wachten? Hof van Vleugels en Verwoesting. Het derde deel in de fantastische Hof van Doorns en Rozen-serie door de Amerikaanse auteur Sarah J. Maas. Niet alleen ik, maar velen met mij zijn verliefd op deze boekenserie. Nee, dat is nog zacht uitgedrukt. Verslaafd is denk ik een beter woord. Ik heb elk woord verslonden. Een voorbeeldje van het effect dat deze boeken op mij hebben: ik heb het tweede deel (meer dan 600 pagina's!) in slechts één weekend uitgelezen. Ik was letterlijk niet aanspreekbaar, want ik móést doorlezen.

Feyre
Maar waar gaat deze serie dan over? Veel kan ik natuurlijk niet verklappen, maar ik kan je wel dit vertellen. Het verhaal draait om Feyre, die het niet makkelijk heeft. Haar familie is al hun geld verloren. Feyre is degene die geld in het laatje brengt en het eten op tafel zet, want op haar vader en zussen hoeft ze niet te rekenen. Op een dag doodt ze een grote wolf afkomstig uit het magische Prythian. Dit blijft niet ongestraft. Ze wordt meegenomen door Tamlin, naar zijn landgoed, waar ze de rest van haar leven moet blijven wonen.

Origineel
Vanaf daar ontwikkelt een werkelijk fantastisch verhaal dat zowel origineel is als enorm spannend. Het eerste deel is gebaseerd op Belle en het Beest. Hoewel je deze invloeden duidelijk terug kunt zien, zou het je ook zomaar kunnen ontgaan als je er niet van op de hoogte bent. Het is alles behalve een letterlijke hervertelling. Het tweede deel bevat invloeden van Hades en Persephone, en ik weet eigenlijk niet of het derde deel ook nog ergens invloeden van bevat.

Geweldige (bij)personages
Van alle drie de delen is Hof van Mist en Woede (het tweede deel) mijn absolute favoriet. Ik ben daar verliefd geworden op één personage dat we in het eerste deel leren kennen, maar ook op vele andere personages die we in dat tweede deel voor het ontmoeten. Het was onvoorstelbaar dat een boek nóg beter kon zijn dan het eerste deel, maar het kan, écht! De chemie tussen alle personages is perfect. Niet alleen de hoofdpersonen zijn interessant; ik ben nog nooit zo gek geweest op de bijpersonages als in deze serie. De personages zijn echt een bijzondere kracht van deze serie. Het verhaal blijft continu spannend en je kunt niet stoppen met lezen. Een geweldige mix van fantasy, magie, romantiek en actie, één die je vasthoud tot het laatste woord van Hof van Vleugels en Verwoesting.

Young Adult ft. New Adult
De Hof van Doorns en Rozen-serie is een beetje een mix van het genre Young Adult en New Adult. Het valt in principe in het Young Adult genre, maar gezien de leeftijd van de personages en diverse scènes zouden velen het ook met gemak in het New Adult genre scharen. Hof van Doorns en Rozen, Hof van Mist en Woede en Hof van Vleugels en Verwoesting vormen een trilogie, maar dit is niet het einde. Er komen nog meer verhalen die zich in deze wereld afspelen, alsook novelles.

Mocht je nog niet begonnen zijn met deze boekenserie, spring dan nu alsnog op de ACOTAR-train. You are in for an amazing ride!