Het IJsland van Indriõason: "Ieder verhaal speelt zich af in een belangrijk historisch tijdvak van IJsland"

3-7-2018
00 Thumb And Small Header Template2 Header Recensie

Regelmatige lezers van de boeken van Arnaldur Indriõason weten dat zijn verhalen veel meer zijn dan alleen een spannend avontuur. De auteur vertelt zoveel over ‘zijn’ IJsland maar dat blijft altijd een beetje diffuus voor de Nederlandse lezer die IJsland overwegend van de nieuwsberichten kent. Alexander Schwarz heeft waarschijnlijk dezelfde gedachte gehad en als vriend en tevens Indriõasons eerste uitgever in Nederland en zelf inmiddels IJsland-kenner, ontstond er een idee.

Tegenwoordig een deel van het jaar woonachtig in IJsland, wist Alexander Schwarz deze kennis te bundelen in een boek waarin alle facetten uit Indriõasons boeken toegelicht worden. Een ware reis- en cultuurgids over het decor dat door Indriõason zo kleurrijk in zijn verhalen wordt beschreven; Het IJsland van Indriõason.

Mix van verhalen

Alexander Schwarz legt in zijn boek de nadruk op de Erlandur-serie, hoewel zijn andere boeken niet helemaal onbenoemd blijven. Erlandur Sveinsson en Sijidur Oli zijn twee spraakmakende hoofdrolspelers die een groot stempel zetten op de verhaallijn. Wie zich verdiept in de persoon Indriõason leert dat hij geschiedenis heeft gestudeerd en die kennis integreert in zijn verhalen. Schwarz legt in een uitstekend verwoorde samenvatting uit dat ieder verhaal zich afspeelt in een belangrijk historisch tijdvak van IJsland. Het wordt geïllustreerd door veel fragmenten en situaties uit de boeken en krijgt ook toelichting van Indriõason zelf.

Van politiek tot architectuur

Hetzelfde gebeurt met de personages waarbij een duidelijke uitleg wordt gegeven over de totstandkoming van namen die nagenoeg allemaal patroniemen zijn. Politieke ontwikkelingen zijn het volgende thema waarin niet alleen de neutraliteit van IJsland tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt belicht maar ook de gevolgen die dit had. Natuurlijk krijgt de evolutie van de architectuur, waarbij de ontwikkeling van hut naar huis tegen het licht wordt gehouden, ook aandacht. En steeds wordt dit gelinkt aan een of meer toepasselijke scènes uit een van de boeken.

''Voor woonhuizen werd hout pas aan het begin van de negentiende eeuw gebruikt. Hout was duur, want het moest worden geïmporteerd.''

De Erlendur broers

Het leven van Erlendur is een verhaal op zich. Gek op het typisch IJslandse eten en ook niet vies van alcohol, ervaart hij confronterend niet erg geschikt te zijn voor het huisje-boompje-beestje-leven. Het chronisch lijden dat zich door zijn leven slingert vanwege het schuldgevoel dat hij de hand van zijn broertje Bergur in een sneeuwstorm heeft los moeten laten, het heeft allemaal zijn plaats gekregen.

De verhalen van Indriõason

Als alle inhoudelijke informatie over dit eiland, het ontstaan ervan en haar cultuur uit de doeken is gedaan, volgt een opsomming van alle boeken die Arnaldur Indriõason heeft geschreven, aangevuld met de prijzen, nominaties, foto’s van benoemde locaties en gebouwen en onderscheidingen per titel. Vanuit alle mogelijke kanten worden de verhalen van Indriõason belicht en geanalyseerd en bewijst Schwarz dat de auteur op een sublieme wijze het spel beheerst om fictie en feiten met elkaar te combineren. De informatie in Het IJsland van Indriõason geeft een flinke meerwaarde aan het lezen en begrijpen van zijn verhalen.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.

Meer boeken zoals Het IJsland van Indriõason