Recensie over Ik weet een geheim: “Een huiveringwekkend nieuw avontuur voor Rizzoli en Isles”

13-12-2017
Ikweeteengeheimheader

Na 4 jaar is het dan eindelijk zo ver: de nieuwe Tess Gerritsen, een nieuw avontuur van Rizzoli en Isles. In Ik weet een geheim moeten Jane en Maura een bizarre moord oplossen: een vrouw wordt gevonden met haar oogbollen in haar hand. Wanneer er een tweede moord wordt gepleegd, denkt iemand zeker te weten de volgende te zijn, omdat ze een verband heeft gevonden dat met haar te maken heeft…

Boeken versus tv-serie
Sinds het vorige boek met dit duo in de hoofdrol uitkwam, heb ik alle 5 de seizoenen van de tv-serie Rizzoli & Isles gezien, die is gebaseerd op de boeken. Omdat de serie de boeken niet letterlijk volgt, was het even omschakelen naar de oorspronkelijke Jane Rizzoli en Maura Isles. In de boeken is Jane bijvoorbeeld getrouwd en heeft ze een dochtertje, maar in de tv-serie niet. Maar het omschakelen ging snel, en doordat ik weet hoe Jane en Maura eruitzien en klinken, kwam het verhaal zelfs nog meer tot leven.

Lekker griezelen
De boeken van Gerritsen bevatten vaak een cultureel element, of het nu de Chinese cultuur is in Het stille meisje of het katholieke geloof in Ik weet een geheim. Lezers kunnen dus niet alleen genieten van het spannende thrillerelement, maar ook nog eens wat leren. Omdat ik geen spoilers wil geven, zal ik verder niet uitweiden over wat het katholicisme met de moorden in Ik weet een geheim te maken heeft, maar dat het gruwelijk is, staat vast. Tess Gerritsen is er opnieuw in geslaagd om met haar beeldende schrijfstijl haar lezers lekker te laten huiveren en griezelen.

Succesvol
Waarom worden alle boeken van Gerritsen een succes? Ik denk omdat ze de lezer steeds blijft verrassen. Zelfs na zoveel boeken weet ze origineel te blijven en behaalt ze een hoog niveau. Dit is ook de reden dat ik groot fan van haar ben. Als je een vaste lezer bent, ga je vanzelf een beetje van Jane Rizzoli en Maura Isles houden en kun je niet wachten op een nieuw avontuur. Hopelijk worden er nog vele fictieve moorden gepleegd in Boston.