Recensie Jonge Jury: Livestream

23-3-2018
Jonge Jury Livestream Header

New York. Een zoektocht. Rick gaat het onmogelijke doen. Kris, een meisje dat hij nog geen dag kent, wordt ontvoerd en hij gaat naar haar op zoek. Maar wanneer je in New York een zoektocht hebt, verandert de stad al gauw in een doolhof. Hij komt terecht in een wereld van gokken, livestreams en drama. Zal hij Kris vinden? Renske de Vries recenseerde Livestream van Buddy Tegenbosch

Het verhaal

Hey. Ik ben Rick en ik heb echt de meest krankzinnige dag achter de rug.
In New York. Met Kris.
Of eigenlijk: zonder Kris, want ik had haar nog maar net ontmoet of ze was alweer weg. En dan bedoel ik ook echt verdwenen. Vanished.

Rick heeft nog niet veel van de wereld gezien. Tot nu toe dan. Want na weer een mislukt schooljaar besluit hij om tijdens de kerstvakantie naar zijn achterneef in New York te gaan. In de metro ontmoet hij Kris. Ze is anders dan de andere meiden in zijn klas, dan de meiden in zijn dorp, dan ieder meisje dat hij ooit ontmoet heeft. Wanneer ze hem vertelt van haar plan doet hij mee. Tegen iemand als Kris zeg je geen nee.
Dat is het begin van een absurde, twintig uur durende zoektocht dwars door Manhattan, met een basejump, een dragqueen, een ontvoering, een explosie, een kopstoot, en uiteindelijk... met Kris.

"Je komt telkens iets meer te weten, wat ervoor zorgt dat je in het boek wordt getrokken en het niet meer kunt wegleggen."

Spanning

Livestream is een boek met veel spanning, een vleugje romantiek en een verrassend eind. Het boek is origineel en past goed bij de huidige tijd en samenleving. Je komt telkens iets meer te weten, wat ervoor zorgt dat je in het boek wordt getrokken en het niet meer kunt wegleggen. Ik heb tot het einde op het puntje van mijn stoel gezeten en moest het daarna even laten bezinken. Achteraf gezien lijkt het einde best wel logisch, maar als je aan het lezen bent, neemt het verhaal telkens een andere wending of zet Buddy je op een verkeerd spoor, waardoor het dan toch niet zo voorspelbaar is.

Het boek leest als een trein en is zeker een aanrader voor jongeren die wel van een spannend boek houden.

Tip! Als je alvast in de sfeer wilt komen voordat je het boek leest of gewoon erg nieuwsgierig bent, dan is het zeker een aanrader om de boektrailer te kijken die op het Youtube-account van Buddy Tegenbosch staat.

Geschreven door: Renske de Vries

De Jonge Jury

Stichting Lezen en Passionate Bulkboek hebben de Jonge Jury opgericht. Deze jury wil ervoor zorgen dat jongeren met plezier lezen en een mening hebben over de boeken die zij lezen. Dit doen ze door een selectie te maken van alle boeken die binnen een kalenderjaar zijn uitgegeven en hierin maken zij een selectie van de mooiste boeken. De jury stimuleert onderbouwleerlingen uit het voortgezet onderwijs om te lezen en het mooiste boek uit te kiezen. De drie boeken met de meeste stemmen worden genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury. Lees Magazine steunt de Jonge Jury en deelt daarom de recensies van de beste boeken volgens de leden van de jury.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.