Header ik ben autastisch
Header ik ben autastisch

Ik ben autastisch van Bianca Toeps is een boek om meer te leren en begrijpen over autisme

12-05-2021

Ik ben autastisch! is een soort van kinderversie van het boek Maar je zier er helemaal niet autistisch uit, al bevat het boek ook veel nieuwe verhalen die gebaseerd zijn op ervaringen van autistische kinderen. Het boek werd geschreven door twee auteurs: Bianca Toeps, die zelf autistisch is en in dit verhaal haar eigen ervaringen en kennis deelt en Esther Walraven, gezondheidswetenschapper en schrijfster van educatieve kinderboeken. Ik ben autastisch! is een heel leerzaam en interessant boek waar je ook echt iets van opsteekt.

Wat is autisme nu precies? Bianca legt in dit boek uit hoe autistische hersenen werken en waarom sommige dingen voor autistische kinderen net even anders gaan en werken. Er komen verschillende situaties voorbij die ze samen met haar vrienden Daan, Sam en Robin bespreekt en ze delen hun ervaringen er. Zo kom je erachter dat autisme voor iedereen weer anders is en in elkaar steekt. Wat is er lastig als je autisme hebt en wat is juist leuk? Hoe kun je bepaalde moeilijke situaties omzetten en ze iets gemakkelijker maken?

Herkenbaar voor kinderen

Dit boek is voor iedereen die autisme heeft, maar ook voor alle omstanders. Je kunt na het lezen van dit boek bepaalde situaties en behoeftes veel beter begrijpen. Aan de hand van de voorbeelden en ervaringen die Bianca en haar vrienden delen in dit boek, kun je je ook veel beter inleven in iemand die autisme heeft. Je leert beter begrijpen hoe kinderen met autisme dingen oppakken en verwerken, maar ook waarom ze op een bepaalde manier handelen. Het verruimt zeker je eigen manier van kijken en reageren. Ze bespreken naast de algemene informatie ook veel herkenbare en alledaagse dingen waar ieder kind weleens mee te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan vakanties, sporten, feestjes, school enz. Natuurlijk extra vermakelijk voor kinderen omdat dit alles zich ook afspeelt in hun eigen belevingswereld. Het is een heel tof en leerzaam boek waar een hoop mensen iets van op kunnen steken. En door de verschillende tips die worden gegeven, weet je ook veel beter hoe je kunt helpen!

Wil je weten hoe iemand met autisme prikkels ervaart? Denk dan maar eens aan wat je zelf ziet, hoort en voelt, maar dan keer tien

Je bent autastisch!

Het auteursduo, Bianca Toeps en Esther Walraven, heeft met dit boek absoluut een heel mooi eindresultaat neergezet. Het is duidelijk, kindvriendelijk, eerlijk, informatief, maar ook speels en vlot geschreven waardoor het ook plezierig is voor kinderen om dit boek te lezen. Natuurlijk dragen de mooie en soms grappige illustraties van Roozeboos daar ook zeker een steentje aan bij. De illustraties geven het geheel net even een extra gezellige en sfeervolle uitstraling. De boodschap van dit boek is er ook eentje voor iedereen om goed te onthouden: maak het leven zo fijn mogelijk voor jezelf, want dat verdien je!