Header 6
Header 6

De jongen, de mol, de vos en het paard van Charlie Mackesy raakt je recht in je hart

19-05-2020

Een boek dat draait om liefde, vriendschap en vriendelijkheid. De jongen, de mol, de vos en het paard van Charlie Mackesy is een verhaal dat iedereen kan gebruiken in deze tijden. Charlie Mackesy is zowel de auteur als de illustrator van dit boek en hij weet iedereen met zijn schetsende tekenstijl te betoveren. Een prachtig filosofisch verhaal waar iedereen dingen uit kan halen die er op dat moment voor hun toe doen en dat is waarschijnlijk voor iedereen weer anders.

Beestenboel

Het verhaal begint met een eenzame jongen. Opeens duikt er een mol op en vervolgens brengen ze samen tijd door. Op hun tochten ontmoeten ze de vos. De vos is vooral stil, want het leven heeft hem pijn gedaan. Als laatste komen ze het paard tegen. Hij is groot maar zachtaardig. Ze zijn alle vier anders, maar toch sluiten ze een mooie vriendschap. De jongen zit vol vragen. Zou hij zijn antwoorden ergens in dit boek kunnen vinden?

"‘Wat is jouw beste ontdekking?’ vroeg de Mol. ‘Dat wie ik ben genoeg is’, zei de jongen."

Om nooit te vergeten

De jongen, de mol, de vos en het paard is een boek dat je aan het denken zet. Het verhaal blijft nog lang in je hoofd hangen. Zijn dat niet de mooiste verhalen? Een verhaal vol wijze levenslessen die blijven hangen. Dit is absoluut een boek waarin je nog eens terug wil bladeren. Het heeft zoveel spreuken die je wil opschrijven om te onthouden. Het verhaal laat heel mooi zien dat iedereen anders is, met hun eigen sterke en zwakke punten. Ondanks dat zijn we allemaal mooi, uniek en bijzonder. Zoals je waarschijnlijk al door hebt, staat dit boek vol met mooie en filosofische boodschappen.

Een verhaal dat je raakt

Iedereen zal zich herkennen in één van de vrienden, misschien vind je zelfs wel een stukje van jezelf terug in ze allemaal. Dat is het mooie aan dit boek, alles kan en niks moet, vul het zelf in zoals het bij je past. Het verhaal moedigt je aan om misschien iets minder onbevreesd te leven met veel liefde voor jezelf en voor anderen. Daarnaast dat je meer moet genieten van de kleine dingen en dingen die dicht bij je staan. Het laat je inzien dat je best hulp mag vragen en dat dit juist moedig is. Maar ook dat vriendelijkheid en anderen helpen belangrijk is. Charlie Mackesy heeft alles zo mooi, lief, aandoenlijk, hartverwarmend en troostend verwoord. De eerste keer dat je de jongen, de mol, de vos en het paard leest staat het kippenvel echt op je armen.

Dit boek is voor iedereen

De jongen, de mol, de vos en het paard is een prachtig boek om cadeau te doen aan een geliefde of een familielid. Het is een boek om voor altijd te bewaren en waar heel veel lezers blij van zullen worden. De illustraties zijn prachtige schetsen die iedereen tot in het hart zullen raken. Het is in elk geval één van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen. Het is geschikt voor jong en oud. Iedereen kan iets van dit boek leren.