Header donderkopje
Header donderkopje

Schilderij-achtige illustraties door Benji Davies in het prentenboek Donderkopje

10-10-2019

Het prentenboek Donderkopje is gemaakt door Benji Davies, bekend van de prentenboeken De kleine walvis (Prentenboek van het jaar 2017) en Het eiland van opa. De cover van het boek is prachtig en zeer aantrekkelijk!

Donderkopje

Donderkopje is een klein kikkervisje dat samen met al haar broertjes en zusjes in een vijver leeft. Donderkopje is de kleinste bijna-kikker van allemaal en ze moet hard zwemmen om bij haar broertjes en zusjes te blijven en niet gepakt te worden door Dikke Blub, een grote vis die diep in de vijver leeft. De donderkopjes verdwijnen één voor één en Donderkopje vraagt zich af wat er met hen gebeurd is en waarom zij als enige is overgebleven.

De ontwikkeling van een kikker

Aan het begin van het verhaal is Donderkopje het kleinste kikkervisje tussen al haar broertjes en zusjes en ze moet hard haar best doen om mee te komen. Ook haar ontwikkeling lijkt iets langzamer, want ze houdt het langst een staart. Donderkopje wil heel graag van deze staart af en een echte kikker worden. In Donderkopje laat auteur Benji Davies zien hoe een kikkervisje zich ontwikkelt tot een kikker. Alle ontwikkelingsstapjes komen terug in de prenten, wat zeer leerzaam is voor kinderen.

Schilderachtige illustraties

De illustraties in het boek zijn schilderachtig en tonen het leven van Donderkopje onder water. De prenten die zich afspelen onderwater bevatten veel blauw-, groen- en grijstinten. De illustrator speelt alleen met de oogkleuren van de donderkopjes en vissen, waardoor deze extra opvallen. De kleine kikkervisjes zijn speels geschilderd, terwijl hun vijand Dikke Blub, groot en in donkere kleuren is afgebeeld. Dit contrast is zeer sprekend. Uiteindelijk groeit Donderkopje uit tot een echte kikker en kan zij ook boven water leven. De illustraties over het leven boven water zijn kleurrijker, lichter en vrolijker, dit benadrukt ook de goede afloop van het verhaal.

Begrijpelijk geschreven

De teksten in Donderkopje zijn zeer toegankelijk en vlot geschreven door Benji Davies, waardoor ze prettig voorlezen en begrijpelijk zijn voor jonge kinderen. Het verhaal is leuk en avontuurlijk door de grote gemene vis en de reis van Donderkopje onder water. Het maakt je zeer nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal. Naast de ontwikkeling van kikkervisje tot kikker zit er ook een diepere laag in het verhaal. Donderkopje laat zien hoe je als een kleinste van de groep, toch veel kunt bereiken. Ondanks dat zij moet opboksen tegen de grotere soortgenoten, laat zij zien dat je door slimheid en vasthoudendheid veel kunt bereiken. Een mooie boodschap voor jonge kinderen! Donderkopje is een prachtig geïllustreerd prentenboek dat de prachtige onderwaterwereld toont. Een leerzaam verhaal over de ontwikkeling van een kikker met daarin een mooie boodschap verweven.