Gevaar Op Grote Hoogte Header

Gevaar op grote hoogte van Jack Heath is een weergaloos avontuur voor echte waaghalzen

26-02-2019

Gevaar op grote hoogte van Jack Heath bestaat uit dertig verschillende avonturen. Je bepaalt zelf door middel van keuzes die je gedurende het verhaal worden gesteld welke verhaallijn je leest. De optie die je kiest, bepaalt naar welke pagina je moet gaan om door te gaan met het avontuur van jouw keuze. Zo zit je op een gegeven moment in een kogeltrein die bijna verticaal omlaag een berg afrijdt op topsnelheid. Je ziet dat een passagier zijn stoel uit glipt en omlaag begint te glijden. Kies je ervoor om hem te redden, of blijf je in je stoel?

Spannend van begin tot eind

Gevaar op grote hoogte was mijn verrassende eerste kennismaking met het werk van Jack Heath. Een bloedstollende avontuur dat leest als de kogeltrein waarmee het allemaal begint en je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt.

Stalen zenuwen

Wie dit boek wil lezen, moet beschikken over een goed stel zenuwen en zeker stressbestendig zijn. Anders zijn het moordende tempo en de razendsnelle wendingen haast niet bij te benen. Jack Heath schreef al meer dan twintig razend spannende thrillers voor kinderen en zijn ervaring is tijdens het lezen duidelijk voelbaar. Omdat hij gekozen heeft voor een stijl waarin je als lezer direct wordt aangesproken, zit je middenin het avontuur en is het niet moeilijk om je voor te stellen hoe het zou zijn en wat jij zou doen. Want dat laatste, daar draait het allemaal om in Gevaar op grote hoogte. Met iedere keuze die jij maakt, verandert het verhaal en daarmee ook jouw lot.

“De muur van schuivende sneeuw komt op jullie af. Taylor rent terug de grot in. Je kunt achter hem aanrennen…Misschien kun je beter de helling af rennen. Maar ja, zou je echt sneller kunnen sprinten dan een lawine?

Vlucht je de grot in, ga dan naar pagina 89.
Ren je de berg af, ga dan naar pagina 87.”

Eindeloos avontuur

Volgens de tekst op de achterzijde van het boek is Gevaar op grote hoogte “een boek dat nooit gaat vervelen” en wat mij betreft klopt dat helemaal. Met maar liefst dertig verschillende uitkomsten zijn de mogelijkheden eindeloos en beleef je als lezer steeds weer een nieuw avontuur, het een nog spannender dan het ander. Hoe de auteur het voor elkaar heeft gekregen om alles zo aan elkaar te weven dat het ook nog klopt; ik heb werkelijk geen idee. Briljant gedaan en een heel origineel concept dat veel kinderen én volwassenen ongetwijfeld zal bevallen.

Geweldige ontdekking

Voor mij is Jack Heath de ontdekking van dit jaar. Ik ben vast van plan om meer van zijn werk te gaan lezen. Begin je aan het oeuvre van Jack dan hoef je je voorlopig niet te vervelen.