Header het fluwelen konijn
Header het fluwelen konijn

Een prachtig en vertederend voorleesverhaal van Margery Williams: Het fluwelen konijn

08-01-2020

Dit klassieke kinderverhaal van Margery Williams verscheen voor het eerst in 1922 in Engeland. In 2016 maakte Sarah Massini er prachtige nieuwe en hartverwarmende illustraties bij. Dit jaar verscheen deze luxe heruitgave van Het fluwelen konijn in Nederland bij uitgeverij Gottmer. Een pareltje met een tijdloze boodschap die iedereen in de kast wil hebben staan. Dit konijn gaat een hoop harten veroveren, zowel van de jonge als oude lezer.

Op een kerstochtend zat er in de kerstsok van een jongen een fluwelen konijn. Hij was zacht en lief en de jongen speelde er uren mee. Na een tijdje was het konijn, net zoals al het ander speelgoed, onderdeel van de kinderkamer. Stilletjes droomde het fluwelen konijn ervan om 'echt' te zijn, al wist hij zelf niet wat echt zijn nu precies betekende. Maar met een beetje liefde van een kind en een heel klein beetje magie zou de droom van dit kleine konijn misschien zomaar eens uit kunnen komen.

''Hij leek bijna niet meer op een konijn, behalve voor de jongen. Die vond hem nog altijd mooi en dat was het enige wat telde voor het konijn.''

Luxe uitvoering

Het eerste dat opvalt aan Het fluwelen konijn is de luxe uitvoering. Een prachtige hardcover met een linnen rug, bedrukt met zilverfolie details. Daarnaast is het papier stevig en van een hele goede kwaliteit. Ook beschikt deze uitvoering over een handig leeslint. Door dit alles is dit boek meteen prima geschikt als cadeau. Net even iets mooier en luxer dan een gewoon voorleesboek en ontzettend tof voor een verjaardag of als kraamcadeau. Het is absoluut een boek waar ouders en kinderen nog jaren plezier van gaan hebben.

Een boodschap om zelf te ontdekken

Het fluwelen konijn is een enorm liefdevol, ontroerend, hartverwarmend en vertederend verhaal met een sprankje magie en hoop. Je sluit dit lieve en trouwe konijn echt in je hart. Dit verhaal bevat een hele mooie boodschap die eigenlijk iedereen zelf zou moeten ontdekken en het is erg mooi om als ouder voor te lezen aan de kinderen. Er is wel een kanttekening: het boek bestaat uit best veel tekst en niet alle kinderen zullen een concentratieboog hebben om het verhaal in één keer uit te zitten. Het verhaal is wel prima op te delen in een aantal delen.

Een speciale knuffel

De illustraties van Sarah Massini sluiten perfect aan op de tekst. Tekst en illustraties versterken elkaar enorm en daardoor leef je nog meer mee met dit konijn. Het zijn vooral hele mooie, warme en rustgevende illustraties die echt de liefde van dit konijn voor de jongen uitstralen en andersom hetzelfde. Het hebben van een knuffel is natuurlijk ook wel iets speciaals. De jongen neemt het konijn overal mee naar toe, ze beleven volop avonturen en kruipen aan het einde van elke dag in bed om te knuffelen en te slapen. Je ziet in dit verhaal hoe veel troost en liefde het hebben van een knuffel brengt. Veel kinderen zullen dit herkennen en dat geeft dit verhaal een extra laag en maakt het daardoor ook nog eens extra bijzonder. Het fluwelen konijn is absoluut een aanrader en geschikt voor kinderen vanaf vier jaar.