Header 2
Header 2

Het grote groene doeboek maakt kinderen milieubewust

15-04-2020

Als je als ouder even geen inspiratie meer hebt hoe je jouw thuiszittend kroost nog kunt interesseren voor rekenen en taal, schaf dan Het grote groene doeboek van Maeve Binchy aan. Dan hou je ze wel weer bij de les. Daarnaast leren ze ook meteen hoe ze beter om kunnen gaan met onze aarde.

Vermakelijk en milieubewust

Het grote groene doeboek staat vol met opdrachtjes waardoor jouw kind veel over de natuur en het milieu zal leren. Daarnaast leren ze doormiddel van doolhoven, zoek-de-verschillen, zoekplaten, geheugenspelletjes, quizjes en andere vermakelijke puzzels hoe ze moeten tellen, vergelijken, vormen onderscheiden en ga zo maar door. Het boek is perfect voor kinderen tussen de 6 tot 10 jaar, hoewel ik er zelf geen leeftijdsgrens in heb kunnen ontdekken en eerlijk gezegd vond ik een aantal spelletjes zelf ook wel leuk om te doen.

Leuke opdrachten

Het boek zit bomvol leuke en leerzame opdrachten. Zo was er een opdracht met zonnepanelen. Daar moest je met percentages berekenen hoeveel stroom je nog overhoudt. Vaak genoeg om een eenpersoonshuishouden van elektriciteit te voorzien leek me. Met behulp van dit soort breinkrakers en spelletjes leren de kinderen milieubewust na te denken. Andere bewoners in huize Kiekebosch waren meer aangetrokken tot een mandala in de vorm van een vlinder, waarvan één vleugel al ingekleurd was. Dit is natuurlijk ook een leuke bezigheid om de dag mee door te komen. Een ander leuk spelletje is het zoekplaatje met de nijverige mieren. De pagina staat vol met mieren die allemaal hun antennetjes net wat anders op hun hoofd hebben staan. Aan jou de taak om de paren bij elkaar te zoeken. Tijdens het zoeken leer je ook meteen hoe enorm goed die dieren kunnen samenwerken. De puzzel met moestuinbezoekers heeft ook een dubbel doel: ga op zoek naar de slak, het konijn en de lieveheersbeestjes in de grote tekening. Tegelijkertijd is het ook ontdekken waar die dieren oorspronkelijk in de moestuin horen te zitten. Precies het tegenovergestelde wordt bereikt met een tekening van een vuilnisbelt waar je een televisie, autoband, waterkoker en een bus haarlak moet vinden. Spelenderwijs leert het kind dat we per jaar zo'n 700 kilo afval per persoon produceren.

Milieuheld

Hiermee word je een echte milieuheld, zegt het themaboek op de achterkant. Ik denk dat de kinderen die in het boek aan de slag gaan, inderdaad een heel eind die kant op gaan. Normaal gesproken zouden kinderen zo'n boek meenemen voor op de achterbank op weg naar het vakantieadres, maar nu zou ik ouders adviseren om het boek in te zetten voor thuisonderwijs. Zodat er een generatie opgroeit die wél goed met de aarde omgaat.

Ikleesthuis

#ikleesthuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen.

© Foto CPNB #ikleesthuis