Header speeltuin naar de maan
Header speeltuin naar de maan

Speeltuin naar de maan - een fantasierijk verhaal door Joost van Ekeren

19-04-2021

Tido en zijn hond Lali zijn de beste vrienden. In Speeltuin naar de maan van auteur Joost van Ekeren beleven Tido en Lali bijzondere avonturen. Een fantasierijk verhaal vol belevenissen, waardoor kinderen heerlijk kunnen wegdromen!

Tido en zijn speelkameraadje, hond Lali, spelen graag buiten. Op een dag ontdekken ze in het bos de Betoverde Speeltuin. Op het eerste gezicht een normale speeltuin met een schommel, draaimolen, glijbaan en springkussen. Maar wanneer Tido en Lali gaan spelen ontdekken ze al snel dat dit heel bijzondere speeltoestellen zijn, waardoor Tido en Lali samen de wereld kunnen ontdekken. Ze komen zelfs op de maan! Wat een avontuur!

Sprekend

De illustraties en vormgeving van Tido & Lali - Speeltuin naar de maan zijn van Sanne Miltenburg. De tekeningen vertellen het verhaal, zijn vrolijk en kleurrijk en daardoor aansprekend voor kinderen. Tido en Lali zijn een beetje stripachtig vormgegeven en zien er daardoor fleurig en vlot uit.

Vriendschap

Een belangrijk thema in dit verhaal is vriendschap. Tido en hond Lali zijn dikke maatjes en doen graag alles samen. Vriendschap is een aansprekend thema voor kinderen, want zowel vriendschap met dieren als met andere kinderen is erg belangrijk in een kinderleven. Naast vriendschap zie je ook veel fantasie terug in dit verhaal. Tido en Lali beleven machtige avonturen die tot de verbeelding spreken en ook de fantasie van kinderen stimuleert.

Auteur Joost van Ekeren

Auteur van Speeltuin naar de maan is Joost van Ekeren. Hij is zanger en liedjesschrijver, waarbij hij zijn teksten toegankelijk probeert te houden. Met het schrijven van kinderboeken is dit ook van belang. Het avontuur van Tido en Lali is simpel en begrijpelijk geschreven, waardoor kinderen vanaf drie jaar kunnen genieten van dit verhaal.

Tido en Lali vertonen wat overeenkomsten met het leven van auteur Joost van Ekeren zelf. Joost heeft een hond, Fellow, die veel op Lali lijkt. Daarnaast is Joost van Ekeren net als Tido geadopteerd en zit dit aspect subtiel in het boek verwerkt.

Extra’s

In het boek staat een QR-code waarmee je naar de website van Tido & Lali gaat, hier vind je een filmpje (ook via Youtube & Spotify te beluisteren) waarin de auteur het boek voorleest. Daarnaast hoor je een aanstekelijk liedje over Tido en Lali, wat een mooie toevoeging vormt op het verhaal. Op de website staan ook kleurplaten, zodat kinderen nog meer kunnen genieten van Tido en Lali.

Fantasierijk

Tido en Lali zijn een mooi duo dat centraal staat in dit kinderboek. Auteur Joost van Ekeren heeft in een interview aangegeven dat hij hoopt dat dit tweetal net zo populair wordt als bijvoorbeeld Woezel en Pip. Zo hoopt hij dat er een succesvolle kinderboekenserie over Tido en Lali ontstaat. Dit eerste deel doet in ieder geval uitzien naar meer fantasierijke verhalen over Tido en Lali!